آموزش ساخت سایت مپ در وردپرس

نقشه سایت یک صفحه XML است که به منظور ذخیره نمودن محتویات سایت برای موتورهای جستجو که شامل لینک‌ های مختلف صفحات وب هستند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اگر آشنایی اندک در زمینه کارکرد موتور های جستجو داشته باشید به خوبی می دانید که سایت مپ تا چه اندازه برای بحث سئو حائز اهمیت است. یکی از موارد مهم که موتورهای جستجو و به خصوص موتور جستجو گوگل به آن توجه می کند، همین مورد است.

اگر به سایت هایی که در رتبه های برتر گوگل قرار دارند، توجه کنید متوجه خواهید شد که اکثر آن ها سایت مپ دارند. برای پیاده سازی سایت مپ در سایت های عادی شما به کمک یک متخصص برنامه نویسی نیاز دارید؛ چراکه در برخی از جاها باید کدهای سایت خود را تغییر دهید اما در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس خودتان می توانید به کمک پلاگین ها و افزونه ها سایت مپ برای وبسایت خود ایجاد کنید. برای دریافت مشاوره سئو کلیک کنید!

ساخت سایت مپ برای وردپرس

مرحله اول

برای ایجاد نقشه سایت در wordpress نیاز به نصب افزونه Google XML Sitemaps داریم. این پلاگین بیش از 3 میلیون نصب فعال دارد و برای رنکینگ سایت بسیار عالی است. برای نصب و فعال سازی افزونه به قسمت افزونه‌ ها در پیشخوان وردپرس رفته و بر روی گزینه افزودن کلیک کنید. در کادر مشخص شده نام افزونه را وارد کرده و آن را نصب و فعال ‌سازی نمایید.

مرحله دوم

بعد از نصب و فعال سازی Google XML Sitemaps، در قسمت تنظیمات، بخشی به نام XML-Site اضافه خواهد شد. بر روی آن کلیک نمایید تا وارد پیکربندی این افزونه شوید. توجه داشته باشید که اگر سایت شما در حال راه ‌اندازی باشد و نمایش به موتورهای جستجو را بسته باشید، در همین ابتدا با پیغامی مواجه می‌ شوید. دلیل نمایش این پیام بسته بودن نمایش سایت به موتورهای جستجو است. برای از بین بردن این پیغام باید به قسمت خواندن در تنظیمات وردپرس رفته و نمایش به موتورهای جستجو را فعال نمایید.

مرحله سوم

بعد از فعال سازی و نصب باید پیکربندی ها این افزونه را مطابق با کار سایت خودتان شخصی سازی کنید تا سایت به درستی و مطابق با خواست شما در موتورهای جستجو ایندکس گذاری شود.

  • Basic options

در اولین بخش تنظیمات این افزونه برای ساخت سایت مپ وردپرس، این قسمت وجود دارد. در ادامه تمامی گزینه‌ ها و قسمت‌ های این بخش را بررسی خواهیم کرد. Notify Google about updates of your site یکی از گزینه های این قسمت است و مربوط به ربات ‌های گوگل هست. این گزینه کمک می کند تا موتورهای جستجو را از هر نوع تغییری در سایتتان باخبر کنید. گوگل مهترین و بهترین موتور جستجو است، حتما این گزینه را فعال نمایید. گزینه بعدی Notify Bing (formerly MSN Live Search) about updates of your site است که مربوط به موتور جستجوی bing هست و با فعال سازی این گزینه تمامی تغییرات سایتتان به این موتور جستجو اطلاع داده خواهد شد. یکی دیگر از گزینه ها Add sitemap URL to the virtual robots.txt file است که با فعالسازی این قسمت آدرس سایت مپ وردپرس شما در فایل robots.txt قرار خواهد گرفت. گزینه بعدی Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports هست که این گزینه به طور پیشفرص فعال است. این مورد برای فشرده سازی فایل sitemap.xml مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اگر در کار با افزونه دچار اشکال شدید این گزینه را غیرفعال کنید. در غیر این صورت بگذارید همانند حالت پیشفرض فعال بماند.

  • Additional Pages

اگر از پنل آماده وردپرس استفاده می‌ کنید، لزومی به ایجاد تغییرات در این بخش نخواهید داشت. تنظیمات مربوط به این قسمت برای زمانی که شما یک زیر دامنه یا اصطلاحا ساب دامین وردپرسی دارید.

  • Post Priority

در این بخش قادر خواهید بود که معیاری برای میزان اهمیت نوشته ‌ها و صفحات سایت خود را تعیین کنید. اگر می خواهید ارزش و اهمیت همه نوشته‌ ها یکسان شود، باید Do not use automatic priority calculation را فعال نمایید.

  • Sitemap Content

در هنگام ایجاد سایت مپ برای سایت، شما می ‌توانید تعیین نمایید که کدام یک از صفحات و قسمت‌ های سایت در ساخت sitemap قرار بگیرد. برای انجام این کار مطابق شکل زیر، به بخش چهارم یعنی Sitemap Content افزونه Google XML Sitemaps مراجعه کرده و سفارشی ‌سازی‌ های مورد نظرتان را اعمال نمایید.

  • Excluded Items

این قسمت دارای دو قسمت Excluded categories و Exclude posts است. Excluded categories برای زمانی است که می ‌خواهید برای سایت مپ در وردپرس بعضی از دسته‌ بندی‌ های شما در گوگل ایندکس نشود، تیک آن ها را در این قسمت بزنید. Exclude posts برای زمانی است که قصد دارید برای سایت مپ سایتتان بعضی از نوشته ‌های شما در گوگل ایندکس نشود، باید شماره ID آن نوشته را در این قسمت وارد نمایید و بین آن ها ویرگول بگذارید تا از یک دیگر جدا شوند.

  • Change Frequencies

در این جا شما می توانید که تعداد دوره ها بروز‌رسانی محتوای سایت خود را تعیین کنید. به این طریق تعیین نمایید که هر یک از صفحات و بخش ‌های سایت شما ظرف مدت چه زمانی آپدیت خواهند شد؟ تعیین این زمان به ربات‌ ها و خزندگان گوگل کمک می ‌کند تا سایت شما را بهتر آنالیز کند.

  • Priorities

در این بخش باید به هر یک از صفحه ها و پارت ‌های سایت یک مقدار بر اساس میزان اهمیت آن ها نسبت دهید. البته حتما توجه داشته باشید اگر قرار است این بخش را مطابق نظرتان شخصی ‌سازی کنید، حتما باید در بخش دوم گزینه ” Do not use automatic priority calculation” را انتخاب کرده باشید. در نهایت بعد از تکمیل تنظیمات مدنظرتان در هفت بخش بالا، برای ذخیره این تنظیمات باید بر روی دکمه “Update Options” کلیک نمایید. ضمنا اگر خواستید تنظیمات به حالت اولیه خود افزونه بازگردد و تغییرات اعمال شده ذخیره نشود باید بر روی دکمه Reset options بزنید.

مرحله چهارم

حال برای دیدن سایت مپ خود به آدرس yourdomain.com/sitemap.xml مراجعه نمایید. به جای yourdomain.com آدرس سایت خود را وارد نمایید.

فعال سازی سایت مپ در لاراول

یکی از پرکاربردترین فریم ورک های برنامه نویسی تحت وب، فریم ورک لاراول است. این فریم ورک قابلیت و کتابخانه های زیادی دارد و تمام این امکانات را در اختیار برنامه نویس و مدیر سایت قرار می دهد. برای پیاده سازی سایت مپ در این فریم ورک شما می توانید از کتابخانه های قدرتمندی که به صورت رایگان بارگذاری شده اند، استفاده کنید. پرکاربردترین و محبوب ترین کتابخانه در حال حاضر کتابخانه laravel-sitemap است که می توانید از آدرس زیر آن را دانلود کنید.
https://github.com/spatie/laravel-sitemap

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.