آموزش کامل بک آپ گیری از دیتابیس در cPanel

اهمیت بک آپ گیری از CPanel

بعضی از مدیران سایت از میزان اهمیت این کار در سایت خود بی‌اطلاع هستند و نسبت به این موضوع حساسیت نشان نمی ‌دهند و همین موضوع باعث شده تا با دردسرهای زیادی روبه ‌رو شوند. اگر می ‌خواهید از باارزش‌ترین سرمایه کسب ‌و کار خود محافظ کنید بنابراین به شما پیشنهاد می ‌کنیم از بک‌آپ گیری سایت خود غافل نشوید و سعی کنید بک ‌آپ‌ های روزانه از سایت خود تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی نگرانی نداشته باشید و با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه دهید.

شما با گرفتن نسخه پشتیبانی از سایت خود می ‌توانید از بروز مشکلات بسیار جدی جلوگیری کنید و نیازی به نگرانی در خصوص امنیت و از بین رفتن دیتاهای خود ندارید. شما باید با توجه به ترافیک کاری خود بک ‌آپ‌ های روزانه و یا هفتگی و ماهانه بگیرید. نکته ‌ای که در مورد بکاپ گیری از دستاها سایت مورد توجه قرار می ‌گیرد این است که بدون پرداخت هیچ ‌گونه هزینه قادرید از دیتاهای سایت خود نسخه پشتیبانی تهیه کنید.

روند تهیه بک‌ آپ بسیار ساده است و شما با صرف زمان بسیار کوتاهی می ‌توانید از دردسرهای زیادی جلوگیری کنید. از بین رفتن دیتاهای سایت شما نه تنها به معنای از بین رفتن اعتبار شما می ‌شود، بلکه برخی مواقع خسارت‌ های جبران‌ ناپذیری را برجای خواهد گذاشت. دیتابیس به دلیل حساسیت دیتاهایی که دارد همیشه باید نسبت به بک آپ گیری از آن حساسیت بیشتری داشت و بخاطر همین پیشنهاد می شود که همیشه یک نسخه از دیتابیس سایت و سرویس خود به عنوان نسخه پشتیبان روی سیستم خود ذخیره کنید. از جمله مزایای بک آپ گیری از دیتابیس در cPanel می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • حفظ همیشگی دیتاهای سایت و کاربران
  • قابلیت بازگردانی دیتاهای به تاریخ دلخواه
  • حفظ دیتاهای از عملیات مخربی که از سوی هکرها صورت می پذیرد.
  • کمک به ویرایش و انتقال دیتاها

توسعه فناور پویا فراز

 

آموزش بک آپ گیری از دیتابیس در cPanel

  • مرحله اول

برای شروع ابتدا وارد کنترل پنل هاست سی پنل شده و از قسمت DATABASES روی گزینه phpmyadmin کلیک می کنیم تا به صفحه مربوط به phpmyadmin و مدیریت دیتابیس منتقل شویم. وقتی صفحه phpmyadmin باز شد از طریق گزینه های موجود در نوار ابزار بالای صفحه روی گزینه Export کلیک می کنیم. حالا گزینه Export Method را روی حالت Quick – display only the minimal options قرار می دهیم تا بتوانیم یک بک آپ سریع از دیتابیس بگیریم. اگه نیاز به تنظیمات بیشتر دارید می توانید گزینه Custom رو انتخاب کنید.

  • مرحله دوم

در این مرحله دیتابیس یا دیتابیس های مورد نظر خود را برای گرفتن بک آپ انتخاب کنید و از طریق گزینه Format می توانید فرمت فایل را مشخص کنید. به طور پیش فرض این گزینه SQL است که همین گزینه نیز پیشنهاد می شود. اگر گزینه Custom را برای اکسپورت کردن انتخاب کردید، مطابق با توضیحات زیر می توانید تنظیمات را انجام دهید. از قسمت Outout گزینه Save output to a file را انتخاب کنید. در کادر مربوط به File name template یک نام برای فایل بک آپ وارد کنید.

  • مرحله سوم

گزینه Character set of the file را روی UTF-8 تنظیم کنید. گزینه Compression را نیز روی gzipped تنظیم کنید. در نهایت گزینه GO را انتخاب کنید تا مراحل بک آپ گیری و دانلود فایل بک آپ دنبال شود.

آموزش بک آپ گیری

آموزش بک آپ گیری از جداول دیتابیس در cPanel

گاهی نیاز دارید که از یک جدول خاص از دیتابیس خود بک آپ تهیه کنید که در این صورت باید به شکل زیر عمل کنید. بک آپ گیری از جداول بسیار پرکاربرد است، زیرا در اکثر موارد نیاز داریم جدول اصلی دیتاها را استخراج کنیم و در جای دیگری ایمپورت کنیم و کاری به دیتا در جدول های دیگر نداریم.

  • مرحله اول

وارد کنترل پنل سی پنل خود شوید و در صفحه اصلی، گزینه phpmyadmin که در قسمت DATABASES قرار دارد را انتخاب کنید.

  • مرحله دوم

در صفحه phpmyadmin از طریق کادر سمت چپ دیتابیس مورد نظر خود را پیدا کنید. بر روی دیتابیس کلیک کنید تا جداول دیتابیس مورد نظر نمایش داده شوند. سپس در بالای صفحه، بر روی تب Export کلیک کنید. در صفحه جدید از قسمت Export Method گزینه Costom را فعال کنید.

  • مرحله سوم

در قسمت Tables جداول دیتابیس انتخابی نمایش داده می شوند. می توانید جدول یا جداول مورد نظر خود را انتخاب کنید. از قسمت Outout گزینه Save output to a file را انتخاب کنید. در کادر مربوط به File name template یک نام برای فایل بک آپ وارد کنید. گزینه Character set of the file را روی UTF-8 تنظیم کنید. گزینه Compression را نیز روی gzipped تنظیم کنید. در نهایت بر روی گزینه GO کلیک کنید تا مراحل بک آپ گیری از جداول و دانلود فایل دنبال شود.

برای موارد پیشرفته بک آپ گیری می توانید مراحلی را برای بک آپ گیری خودکار انجام دهید. بسیاری از سایت های حرفه ای برای اعمال بک آپگیری خود از Cron Job استفاده می کنند. این آپشن به شما اجازه می دهد تا تمام مراحل بک آپ گیری را به صورت خودکار انجام دهید.

بک آپ گیری از دیتابیس وردپرس از طریق CPanel

اکثر مراکزی ‌هایی که درزمینهٔ وردپرس فعالیت می کنند به ارائه هاست هم می ‌پردازند. شما می ‌توانید با استفاده از گزینه دانلود روی تقاضاهای پشتیبان‌ گیری از یک پشتیبان گیری وردپرس دستی استفاده نمایید. برای انجام این کار به ‌سادگی با ورود به کنترل پنل هاستینگ و اسکرول کردن به پایین در قسمت فایل ‌ها، می ‌توانید در آن جا دکمه پشتیبان را مشاهده کنید. در قسمت Partial Backups کلیک کنید. سپس روی نام دیتابیس کلیک کنید تا فایل پشتیبان گیری دیتابیس شما دانلود شود. خوشبختانه بک آپ گیری در وردپرس بسیار آسان است و اصلا نیازی به اقدام اضافه دیگری نیست.

اهمیت بک آپ گیری

بک آپ گیری از ایمیل ‌های سایت

در حقیقت این مورد از مرجع ایمیل بک ‌آپ تهیه می کند، به عبارت ‌دیگر این گزینه یک نسخه پشتیبان از تمامی ایمیل ‌ها و فیلترهای مشخص‌ شده برای ایمیل می‌ گیرد. البته این نکته را در نظر بگیرید که پیشنهاد ما به شما استفاده از گزینه‌ی Full Back up است که در سمت چپ قرار دارد، چراکه این گزینه هر سه بخش سمت چپ را در برمی‌ گیرد و شما با انتخاب یک گزینه می ‌توانید از تمامی قسمت ‌های سایت خود نسخه پشتیبانی تهیه کنید. به همین راحتی هر نوع بک‌ آپی که می‌ خواهید از سایت خود بگیرید را انتخاب کرده و در صفحه بعد دانلود کنید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که می ‌توانید بک‌ آپ‌ ها را از قسمت restore بازگردانی کنید. برای دریافت مشاوره طراحی سایت کلیک کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.