آموزش Park Domain در cPanel

چرا از Park Domain روی cPanel استفاده می شود و این ابزار چه کاربردی دارد؟

برای آن که بتوانیم به کاربرد های پارک دامین اشاره کنیم باید در ابتدا آشنایی نسبی با آن در ذهن شما شکل دهیم. در حقیقت Park Domain دامنه ای هست که بر روی دامنه اصلی متصل به هاست پارک می شود و محتوای دامنه اصلی متصل به هاست را درون خودش به نمایش می گذارد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید که اگر آدرس دامنه اصلی وب سایت شما google.com باشد، تصور کنید که دامنه های google.net و google.org رو هم ثبت کرده باشید و حالا تصمیم دارید کاری کنید که اگر کسی آدرس وب سایت شما رو با پسوند های .net و یا .org هم داخل مرورگر وارد کرد، به صورت خودکار این دامنه ها، محتوای وب سایت اصلی شما رو نمایش بدهند.

در اینجا به خوبی به مفهوم پارک دامین پی می بریم و متوجه می شویم که اگر آدرس وب سایت اصلی شما google.ir باشه و شما دامنه google.org رو بر روی هاست وب سایتتان پارک کنید، هرکس دامنه google.org را هم داخل مرورگر وارد کرد، دامنه google.org دقیقا محتوای دامنه اصلی شما یعنی google.ir را داخل خودش نمایش می دهد. پارک دامین یک قابلیت بزرگ در سی پنل هست که توسط آن قادر هستید هر دامنه ای را که تمایل دارید به هاست وب سایتتون متصل کنید تا آن دامنه ها نیز دقیقا محتوای سایت اصلی شما را به نمایش بگذارند.

نکته مهم در استفاده از Park Domain در cPanel

قبل از انجام استفاده از Park Domain در cPanel یک نکته بسیار بااهمیت وجود دارد که اگر رعایت نشود به تحت هیچ شرایطی نیستید دامنه مورد نظر را بر روی هاست وب سایتتان به شکل صحیح پارک کنید و آن نکته این است که اگر تمایل دارید دامنه ای را بر روی هاست وب سایتتون پارک کنید، در ابتدا می بایست dns های آن دامنه را مطابق با dns های هاست وب سایتتان که می خواهید دامنه را روی آن پارک کنید ست کنید، اگر از dns های هاست وب سایت خبر ندارید می توانید آن ها را از شرکتی که از آن هاست تهیه کردید بپرسید. وقتی که dns های هاست مورد نظر را بر روی دامنه ای که میخواهید روی هاست پارک کنید ست کردید، حتما صبر کنید تا 6 ساعت بگذرد و dns ها به صورت کامل ست بشوند. بعد آن نسبت به پارک کردن آن دامنه روی هاست وب سایتتان اقدام کنید.

آموزش مرحله به مرحله پارک دامین در هاست سی پنل

قبل شروع آموزش لازم به ذکر است که بگوییم سی پنل داخل ورژن های جدید خود برای بخش Park Domain نام aliases را در نظر گرفته است. اگر شما از سی پنل ورژن قدیمی استفاده می کنید، نام این قابلیت برای شما parked domains هست. برای ورود به بخش Park Domain و شروع فرایند کار باید روی گزینه aliases کلیک کنید. بعد از ورود به این بخش از قسمت Create a New Alias داخل فیلد domain نام دامنه مورد نظر خود را وارد می کنیم. بعد از وارد کردن نام دامنه به درستی بر روی دکمه آبی رنگ add domain کلیک می کنیم.

همانگونه که مشاهده می کنید پیام سبز رنگ You successfully created the alias نمایش داده می شود و نشانه انجام عملیات به موفقیت است. اما توجه داشته باشید که مشاهده این پیام به این معناست که دامنه ما به خوبی بر روی هاست پارک شده، حالا می خواهیم در عمل هم ببینیم که پارک دامین به خوبی انجام شده یا نه، پس داخل مرورگر آدرس دامنه اصلی وب سایت را زده و اینتر می زنیم و 5 ثانیه صبر می کنیم تا سایت به صورت کامل لود شود. اگر تمام عملیات به درسی انجام شده باشد و همه اصول به درستی ست شده باشد باید بتوانیم سایت اصلی را روی دامنه پارک شده مشاهده کنیم.

چه زمانی از Park Domain در cPanel استفاده می شود؟

اما سوال اساسی اینجاست که چه زمانی باید از این قابلیت در وبسایت خود استفاده کنیم و آیا استفاده ازاین ویژگی همیشه الزامی است یا خیر. براساس یک مقاله منتشر شده در سایت دیجیتال مارکتینگ انگلیسی، استفاده از Park Domain در cPanel برای موارد زیر توصیه می شود.

  • پارک دامنه در زمان فعال کردن تبلیغات گوگل ادز یا adwords سابق استفاده می شود. دلیل این موضوع هم در دسترس نبودن برخی از دامنه ها در نقاط جغرافیایی دیگر است.
  • برای افزایش بازدید سایت با استفاده از نوشتارهای مختلف که از دامنه اصلی سایت وجود دارد و دامنه های مشابه با برند می توانید این دامنه های مختلف و مشابه را ثبت کرده و روی دامنه اصلی سایت پارک نمایید.
  • برای جلوگیری از سو استفاده رقبا یا افراد دیگر از نام برند خود می توانید دامنه های مختلفی را با نام برند خود خریداری کرده و روی دامنه سایت خود پارک نمایید. با این کار این دامنه ها به سایت اصلی شما متصل می شوند. این مورد یک حرکت هوشمندانه تجاری است که بسیاری از برندهای معروف مانند گوگل این کار را انجام داده است.

چگونگی حذف یک دامنه ی پارک شده در سی پنل

شاید از قبل Park Domain و اتصال دو Domain به یک هاست را انجام داده باشید و تصمیم دارید این اتصال را متوقف کنید. برای حذف یک دامنه ی پارک شده از cPanel، کافی است در لیست دامنه های پارک شده که در پایین صفحه aliases به چشم می خورد، روی Remove کلیک نمایید تا دامنه ی پارک شده حذف گردد.

اگر این کار را به اشتباه انجام دادید نگران نباشید، چرا که شما می توانید در هر زمان دوباره این دامین را به دامنه اصلی سایت خود متصل کنید. در بسیاری از موارد افراد و صاحبان وبسایت ها به طور اشتباه از پارک دامین استفاده می کنند و نیاز دارند که عملیات حذف را انجام دهند. سعی کنید در هنگام اضافه یا حذف دامنه برای پارک کردن دامنه کمی دقت کنید.

ریدایرکت کردن دامنه پارک شده روی دامنه اصلی

این امکان وجود دارد که دامنه پارک شده را پس از عملیات ثبت بر روی دامنه اصلی، ریدایرکت نیز بکنید. با این کار اطمینان خاصل می کنید که کاربران و ربات هایی که وارد لینک دامنه پارک شده می شوند، به سایت اصلی شما هدایت خواهند شد. کاربران با ورود به این دامین و UrL ، مشاهده می کنند که ادرس موجود در نوار آدرس مرورگر به آدرس اصلی تغییر کرده و صفحه اصلی سایت برای ان ها نمایش داده می شود.

توجه کنید که به علت ریدایرکت شدن دامنه ممکن است صفحه با مقداری تاخیر برای کاربران لود شود. پس اگر زمان لود شدن سایت برایتان حیاتی و مهم است، بهتر است از همان گزینه پارک دامنه استفاده کنید. این گزینه در صفحه Create a new alias برای شما نمایش داده می شود و می توانید با انتخاب این گزینه دامنه دوم را روی دامنه اصلی سایت ریدایرکت کنید.

نکته کاربردی درباره Park Domain

این موضوع را به خاطر بسپارید که در حالت های ویژه مانند فعال کردن تبلیغ گوگل روی دامنه فارسی، نباید دامنه جدید را روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید. چراکه این کار باعث می شود تا تبلیغات شما از طرف گوگل تایید نشود. پیشنهاد می کنیم تا حتما قبل از پارک کردن دامنه بین المللی روی دامنه ir سایت خود با کارشناسان گوگل ادز انگلیسی مشورت کنید.

تفاوت دامنه پارک شده با ساب دامین و addon

ساب دامین با دامنه های پارک شده بسیار متفاوت است. دامنه پارک شده دامنه هایی مجزا و مستقل هستند و تنها در محتوا سایت با دامنه اصلی مشترک هستند. در صورتی که زیر دامنه ها یا subdomain ها دامنه مستقلی نبوده و تنها آدرس هایی خاص در داخل سایت هستند که با یک پیشوند بهمراه دامنه اصلی نمایش داده می شوند. این زیر دامنه ها به قسمت های جزیره ای و مستقل از هاست سایت اشاره دارند که در سایت اصلی نمایش داده نمی شوند.

لازم به ذکر است که برخلاف دامنه های دیگر، ساب دامنه ها نیاز به خرید و تمدید ندارند. در واقع ساب دامنه ها کاملا متفاوت از دامنه های جایگزین هستند. دامنه های addon هم نوع دیگری از دامنه ها هستند که با دامنه های پارک شده و زیر دامنه تفاوت دارند. این دامنه ها در واقع دامنه های مستقل با اطلاعات مستقل اما درون یک هاست هستند که به دامنه های متصل به یک هاست اضافه می شوند. استفاده از دامین های addon برای سهولت مدیریت سایت های مختلف یک مجموعه کاربرد دارد.

پویافراز ارائه دهنده انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و مشاوره طراحی سایت در ایران

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.