بازاریابی دیجیتال چیست؟

بهتر است برای اینکه مفهوم بازاریابی دیجیتال برای شما بهتر جا بیوفتد به توضیحاتی که مجلات بزرگ داده اند، بپردازیم. در حقیقت بازاریابی دیجیتال به شکلی از بازاریابی محصولات یا خدمات گفته می شود که از طریق اینترنت امکان پذیر است. در حقیقت در این شکل از بازاریابی، تمام اقدامات از حالت سنتی خارج شده و سمت آنلاین بودن می روند. بازاریابی دیجیتال مفهوم نسبتاً جدیدی نیست. اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت گرفته، به بیش از 100 سال پیش برمی گردد.

رادیو سال 1890 ساخته شده است. 12 سال زمان برد تا این وسیله به ابزاری عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند. از آن جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش، فوراً بلیط‌ های آن اجرا فروخته شد. قبل از این واقعه مردم برای فروش محصولات خود متکی بر بازاریابی حضوری بودند اما با تولید بازاریابی دیجیتال بسیاری از مشکلات برطرف شد و درصد فروش محصولات یا خدمات چندین برابر شد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

روش سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می ‌پردازد. در این روش هزینه‌ های تبلیغاتی بسیار هستند و چون نمی ‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه ‌ها هدر می ‌روند. اندازه‌ گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می ‌شود، بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست. در مقابل روش دیجیتال الگویی مدرن است که در آن محصولات و خدمات را با روش‌ هایی مثل تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی، سئو، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو و… تبلیغ می ‌کنید.

در بازاریابی دیجیتال قیمت ‌ها بسیار عالی هستند و به دلیل امکان شناسایی مشتری، برند سازی بسیار حرفه ای خواهد بود. در ضمن سنجش بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است. امروزه هوش مصنوعی به کمک این روش از بازاریابی آمده است و ما شاهد این امر هستیم که تشخیص جامعه هدف و افزایش بهره وری چندین برابر شده است. مهم ترین موضوع دیگر در مورد بازاریابی دیجیتال این است که شما توانایی انتخاب انواع گسترده ای از استراتژی ها را دارید. اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌ حال هزینه‌ ها را پایین نگه‌ دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با شرکت پویافراز تماس بگیرید.

انواع کانال‌ های بازاریابی دیجیتال

انواع مختلفی از کانال ‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد. این موارد سکوهایی هستند که می ‌توانید از آن‌ها برای رسیدن به کاربان نتیجه ای که در ارتباط با برند، محصول یا خدمات خود هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید .به خاطر داشته باشید که هیچکدام ذاتاً بهتر از دیگری نیست؛ بسته به شرایط و نیازهایتان باید بدانید که از کدام کانال بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و سپس بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به اهدافتان اجرا کنید.

اکثر منظور شما عموما مرتبط به ایجاد جرقه، افزایش آگاهی از برند، بهبود درصد تبدیل و در نهایت، فروش بیشتر خواهد بود. به‌ علاوه شما می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را برای اهداف مختلف در نظر بگیرید و با هم ترکیب کنید. برای سهولت کار شما، سعی کرده ایم بسیاری از مقالات نوشته شده در زمینه بازاریابی دیجیتال را بررسی کنیم و خاطرات افراد موفق را مطالعه کنیم تا بتوانیم مهم ترین کانال ها برای این شیوه از بازاریابی را بیابیم و به شما برای پیشبرد اهدافتان ارائه دهیم.

  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی درونگرا
  • بهینه‌ سازی موتور جستجو
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

بازاریابی محتوا در بازاریابی دیجیتال

این مورد یکی از انواع گروه ‌های بازاریابی دیجیتال است. عموما کسب‌ و کارها با تبلیغ محصولات، خدمات یا برند، خود را به بازار عرضه می‌ کنند. با بازاریابی محتوا، تمرکز خود را به ارتقای ارزش خود از طریق محتوای مرتبط و مفید معطوف می ‌کنید. بازاریابی محتوا منجر به نتایج، افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی از برند می‌ شود. با انتشار محتوای باکیفیت، خود را به‌ عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود معرفی می‌ کنید.

محتوای عالی همچنین به ‌احتمال‌ زیاد به اشتراک گذاشته می ‌شود و به آن ارجاع داده می ‌شود و شهرت شما را هم در بین مشتریان و هم در میان متخصصان صنعت افزایش می ‌دهد. حقیقتا بازاریابی محتوا همه ‌چیز در مورد ایجاد محتوایی است که کاربران شما می ‌خواهند ببینند، با هدف تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آن‌ها؛ بنابراین محتوای خوب باید پایه و اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باشد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی از محتوا را در برمی ‌گیرد. وبلاگ‌ها، ویدیوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی و غیره همگی نمونه‌هایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.

بهینه ‌سازی موتور جستجو

بیش از 80 درصد از تجربه های آنلاین اشخاص با یک سرچ ساده به کمک موتورهای جستجو شروع می ‌شود و از آن برای پژوهش، خرید و سرگرمی استفاده می‌ کنند. زمانی که افراد به دنبال محصولات یا خدمات می ‌گردند، تمایل دارند با هرکسی که رتبه بالاتری دارد پیش بروند. با سئو می ‌توانید در صفحه نتایج موتور جستجو برای مرتبط ‌ترین کلمات کلیدی خود رتبه ‌بندی کنید و در این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف‌ کنندگان بالقوه دسترسی یابید.

سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است؛ درحالی‌ که سئو خارج از صفحه شامل تکنیک ‌های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینه‌ سازی فنی وب ‌سایت و موارد دیگر است. سئوی داخلی و خارجی با هم سیگنال ‌هایی را ایجاد می‌ کند که گوگل می ‌تواند از آن‌ ها برای رتبه ‌بندی سایت شما استفاده کند. حتی یک زیرمجموعه خاص به نام سئوی محلی وجود دارد که بر بازاریابی مشاغل کوچک برای جوامع محلی آن‌ ها تمرکز دارد. سئو به بازاریابان کمک می‌ کند تا با بهینه ‌سازی محتوای آنلاین، ترافیک وب ‌سایت باکیفیت بالا و پتانسیل تبدیل بالایی داشته باشند.

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال

ایمیل همچنین قدرت حمایت از سایر برنامه های تجارت را دارد؛ در نتیجه 80 درصد از فعالان کارهای اینترنتی می ‌گویند که این مورد ابزار اصلی آن ‌ها برای ایجاد سرنخ و درآمد است. فراتر از تولید سرنخ و درآمد، ایمیل به ‌قدری گسترده شده است که در سال 2020 به 3.9 میلیارد کاربر رسید و انتظار می ‌رود این رقم در سال 2023 به 4.3 میلیارد کاربر افزایش یابد؛ بیش از نیمی از جمعیت جهان تقریباً هر 1 دلاری که برای بازاریابی ایمیلی خرج می ‌شود، می ‌توانید انتظار بازگشت سرمایه 42 دلاری را داشته باشید.

گروهی از ایمیل‌ های ارسال ‌شده به کاربران برای ایجاد ارتباط و اعتمادسازی در بازاریابی دیجیتال مفید است و در اکثر موارد به خرید منجر می شود. کمپین ‌های بازاریابی ایمیلی خود را شخصی‌ سازی کنید. هر زمان که شخصی اقدام خاصی انجام داد، مانند بازدید از صفحات محصول شما یا ثبت ‌نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، بر اساس مکانی که در چرخه خرید قرار دارند، ایمیل ‌های حاوی پیام مناسب را برای او ارسال کنید. ایمیل را برای بازخورد و پشتیبانی مشتری رزرو کنید. خدمات خوب به مشتریان همیشه راه خوبی برای افزایش فروش است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.