آموزش تغییر نام پوشه ها در لینوکس

تغییر نام پوشه ها یکی از اساسی ترین عملیاتی است که لینوکس حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. می توانید پوشه ها را از مدیر پرونده GUI با چند کلیک تغییر دهید و یا با استفاده از ترمینال خط فرمان. روش اول بسیار آسان است و مانند ویندوز از یک محیط گرافیکی برای اعمال تغییرات استفاده می کنیم اما اکثر کسانی که از لینوکس استفاده می کنند، خط فرمان را ترجیح می دهند. فرایند تغییر نام پوشه ها با خط فرمان کمی متفاوت و نیازمند کمی دقت است. در سیستم عامل های لینوکس و یونیکس، می توانید از دستور mv برای تغییر نام یا انتقال فایل ها و پوشه ها از یک مکان به مکان دیگر استفاده کنید. نحو دستور mv برای جابجایی پوشه ها به شرح زیر است:

mv [OPTIONS] source destination

به عنوان مثال ، برای تغییر نام پوشه dir1 به عنوان dir2، باید اجرا شود:

mv dir1 dir2

هنگام تغییر نام پوشه ها، باید دقیقا دو آرگومان را به دستور mv مشخص کنید. اولین پارامتر نام فعلی پوشه و دومین نام جدید است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر dir2 قبلاً وجود داشته باشد، dir1 به پوشه dir2 منتقل می شود. برای تغییر نام پوشه که در فهرست کار فعلی نیست، باید مسیر مطلق یا نسبی را مشخص کنید:

mv /home/user/dir1 /home/user/dir2

تغییر نام چندین پوشه به شکل همزمان

دستور mv می تواند فقط یک پوشه را تغییر نام دهد. با این حال، می توان آن را در رابطه با دستورات دیگری مانند find یا حلقه های داخلی برای تغییر نام چندین فایل به طور همزمان استفاده کرد. در اینجا مثالی وجود دارد که نشان می دهد چگونه از Bash برای حلقه استفاده کنید تا تاریخ فعلی را به نام تمام پوشه های موجود در فهرست فعلی اضافه کنید.

for d in *; do
if [ -d “$d” ]; then
mv — “$d” “${d}_$(date +%Y%m%d)”
fi
done

بیایید دستور بالا را به صورت خط بررسی کنیم. خط اول یک حلقه ایجاد می کند و از طریق لیستی از تمام پرونده ها تکرار می شود. اگر خط پوشه باشد ، خط دوم بررسی می کند. خط سوم تاریخ جاری را در هر فهرست قرار می دهد. در اینجا یک راه حل با همان کار با استفاده از mv در ترکیب با find ارائه شده است.

find . -mindepth 1 -prune -type d -exec sh -c ‘d=”{}”; mv — “$d” “${d}_$(date +%Y%m%d)”‘ \;

دستور find با استفاده از گزینه -exec تمام پوشه ها را یک به یک به mv منتقل می کند. رشته {} نام پوشه است که در حال پردازش است. همانطور که از نمونه ها می بینید، تغییر نام چندین پوشه با mv کار ساده ای نیست، زیرا نیاز به دانش خوبی در برنامه نویسی Bash دارد.

تغییر نام چندین پوشه با rename

دستور renameبرای تغییر نام چندین فایل و فهرست استفاده می شود. این دستور از mv پیشرفته تر است؛ زیرا نیاز به دانش اساسی در مورد عبارات منظم دارد. دو نسخه از دستور تغییر نام با نحو مختلف وجود دارد. ما از نسخه Perl دستور تغییر نام استفاده خواهیم کرد. پرونده ها مطابق با عبارت معمولی perl داده شده، تغییر نام داده می شوند. مثال زیر نحوه جایگزینی فضاها به نام کلیه پوشه های موجود در فهرست فعلی را نشان می دهد.

find . -mindepth 1 -prune -type d | rename ‘y/ /_/’

برای این که در قسمت امن قرار داشته باشید، گزینه -n را برای تغییر نام، تغییر دهید تا چاپ نام های پوشه ها بدون تغییر نام در آن ها تغییر کند. در اینجا مثال دیگری وجود دارد که نشان می دهد چگونه می توانید نام های فهرست را به حروف کوچک تبدیل کنید:

find . -mindepth 1 -prune -type d | rename ‘y/A-Z/a-z/’

در دستور فوق نیز از دستور find با قابلیت -exec استفاده شده تا پوشه ها را به صورت تک تک به mv منتقل کند. {} مربوط به پوشه در حال پردازش است. بازهم تکرار می کنیم که این روش کمی پیچیده بوده و نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد. پس در صورتی که آشنایی کافی با دستورات توضیح داده شده ندارید، سعی کنید از روش اول برای تغییر نام پوشه ها استفاده کنید.

آموزش تغییر نام پوشه در لینوکس با مرورگر فایل

مرورگرهای فایل قادر به تغییر نام پوشه ها هستند. ضربه زدن به کلید در برنامه GNOME Files F2 است. برجسته کردن یک پوشه و ضربه زدن روی کلید F2، گفتگوی “Rename Folder یا تغییر نام پوشه” را باز می کند. نام جدید را وارد کنید و روی دکمه سبز رنگ “Rename” کلیک کنید. پوشه برای شما تغییر نام داده است.

آموزش تغییر نام Command

برای اعمال حرفه ای تر ممکن است لازم باشد از دستور Rename استفاده کنید. این به شما امکان می دهد از عبارات Perl برای تغییر نام فایل ها و پوشه ها استفاده کنید. این یک روش کاملاً قدرتمندتر و انعطاف پذیر برای تغییر نام پوشه ها ارائه می دهد. ما در مورد دستور مبتنی بر Perl صحبت خواهیم کرد. یک فرمان قدیمی دیگر به نام Rename وجود دارد که بخشی از ابزارهای اصلی لینوکس است. برای جلوگیری از تداخل نام با دستور موجود Rename، دستور Perl در فدورا و در Manjaro Rename فراخوانی می شود. در اوبونتو، دستورات و هر دو پیوندهای نمادین هستند که به یک باینری به نام .Prenameperl-
برای نصب تغییر نام پرل، در اوبونتو باید تایپ کنید:

Sudo Apt Install Rename

در فدورا لینوکس، دستور این است:

Sudo Dnf Install Prename
در Manjaro بسته نامیده می شود Perl-Rename.
Sudo Pacman -Sy Perl-Rename

این Rename دستور عبارات منظم پرل را می گیرد و آن ها را در یک فایل یا پوشه یا گروهی از فایل ها یا پوشه ها اعمال می کند. در پوشه ما مجموعه ای از پوشه های دیگر را داریم.

Ls

نام آن ها مخلوطی از حروف کوچک، بزرگ و حروف مختلط است. می توانیم با یک عبارت مناسب همه آن ها را به حروف کوچک تبدیل کنیم.

Rename ‘Y/A-Z/A-Z/’ *

همه پوشه ها اکنون با حروف کوچک هستند، خواه قبلاً کاملاً بزرگ بودند یا حاوی حروف بزرگ عجیب و غریب.

  • Y به این معنی است که هر کاراکتری را در محدوده اول کاراکترها جستجو کنید و آن را با کاراکتر مربوطه از دامنه کاراکترهای دوم جایگزین کنید.
  • /AZ/Az/ محدوده اول همه حروف از “A” تا “Z” و محدوده دوم همه کاراکترهای “A” تا “Z” است.
  • علامت ستاره به این معنی است که این مورد را در همه پوشه ها اعمال کنید.

در نهایت لازم است بدانید …

همان گونه که مشاهده کردید راه های گوناگونی برای تغییر نام دایرکتوری ها در لینوکس وجود دارد که نیازمند دانش کافی در این زمنیه هستند. همچنان اشاره می کنیم که آسان ترین راه، بهره گیری از رابط گرافیکی است؛ چراکه اگر دانش کافی در زمنیه دستورات لینوکس نداشته باشید ممکن است در تغییر نام با روش های دیگر به مشکل بخورید یا اختلالی در سیستم خود ایجاد کنید. برای دریافت مشاوره طراحی سایت با شرکت پویا فراز تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید : آموزش فیکس کردن هدر سایت در Html

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.