آموزش فعال سازی وب مستر – آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر

یکی دیگر از ابزارهای مهم در زمینه سئو سایت، وب مستر است. در میان وب مسترهای موجود، وب مستر گوگل از سایرین اهمیت بیشتری دارد و ما هم تمرکز آموزش را روی آن می گذاریم. در ابتدا شما باید سایت خود را به گوگل معرفی کنید تا گوگل سایت شما را بشناسد. پس از ثبت سایت در گوگل می توانید از گوگل وب مستر برای کنترل سایت خود از طریق تحلیل و بررسی کاربران و ورودی استفاده کنید. گوگل وب مستر به منظور سئو سایت و اطلاع از وضعیت پیشرفت و پسرفت سایت به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت قرار دارد.

مقاله پیشنهادی : آموزش فعال سازی آنالیتیکس

توسعه فناور پویا فراز

در نتیجه اگر تمایل دارید زندگی کاری شما به شکل اینترنتی رونق پیدا کند، حتما سایت خود را در وب مستر گوگل ثبت کنید و وضعیت سایت را از طریق اطلاعاتی که در اختیار شما می گذارد مدیریت کنید. اگر سایت شما دچار مشکلات ناگهانی شود و یا این که گوگل به هر دلیلی سایت شما را حذف کند و دیگر کاربران نتوانند از طریق نتایج گوگل وارد سایت شوند چه می شود ؟؟ سایت شما بازدیدکنندگان و ورودی های خود را از دست می دهد و ترافیک سایت پایین می آید در این گونه شرایط است که می توانید با استفاده از وب مستر گوگل مشکل را پیدا کنید و به سایت خود کمک کنید تا دوباره به نتایج گوگل باز گردد .

آموزش فعال سازی وب مستر

وب مستر تولز به عنوان گوگل وب مستر و یا همان گوگل سرچ کنسول شناخته می‌ شود. این ابزار از مدت‌ ها پیش وجود داشته است و قبلاً با نام گوگل وب مستر تولز و یا گوگل وب مستر سنترال شناخته می ‌شد. در سال 2016، گوگل آن را به عنوان کنسول جستجوی تغییر نام داد. بنابراین اگر اصطلاحات مختلفی مشاهده کرده اید، نگران نباشید. نکته جالب در مورد کنسول جستجوی گوگل این است که کاملاً رایگان بوده و توسط خود گوگل ساخته شده است. بنابراین مشاوره آن مستقیماً از منبع ارائه می ‌شود.

  • مرحله اول

برای شروع ثبت سایت در وب مستر، باید یک حساب رایگان در سرچ کنسول گوگل راه اندازی کنید. سپس باید تأیید کنید که سایتی که قرار است آنالیز کنید، واقعاً متعلق به شماست. با کلیک بر روی دکمه افزودن ویژگی در کشویی سمت چپ شروع کنید. از آن جا، فقط نام سایت خود را وارد کنید. به یاد داشته باشید که این یک ورود دقیق است، یعنی حتی http: و https: را به عنوان دو سایت مختلف در نظر می‌ گیرد. پس نام سایت را به صورت دقیق و درست وارد نمایید.

  • مرحله دوم

در این مرحله باید تأیید کنید که مالک سایت هستید. گوگل چند روش مختلف برای انجام این کار ارائه می ‌دهد. روش توصیه شده این است که یک فایل HTML به سرور خود اضافه کنید. اما همچنین می ‌توانید یک برچسب متا اضافه کنید. تنظیمات DNS خود را ویرایش کنید، یا به حساب گوگل آنالیتیکس یا گوگل تگ منیجر خود متصل شوید. توجه داشته باشید که ثبت سایت در گوگل وب مستر تولز دارای مزایای بسیار زیادی هست. استفاده از وب مستر تولز به شما این اطمینان را خواهد داد که سایت شما در سلامت کامل و دارای حداکثر کارایی هست.

  • مرحله سوم

برای این کار به آدرس https://www.google.com/webmasters بروید. در سمت راست روی گزینه SIGN IN کلیک نمایید و با استفاده از اکانت جیمیل خود لاگین کنید. پس از ورود به کنسول در سمت راست روی گزینه ADD A PROPERTY کلیک نمایید . در POP UP باز شده نام سایت خود را وارد نمایید و روز گزینه ADD کلیک نمایید .

  • مرحله چهارم

حالا شما باید هویت خود را به عنوان صاحب امتیاز سایت تایید کنید. ثبت سایت در گوگل و تایید هویت از چند روش قابل انجام است که مهم ترین آن ها دانلود فایل از وب مستر گوگل است.

  • فایل مورد نظر را از وب مستر دانلود نمایید .
  • فایل را پس از دانلود در هاست خود در محلی که ریشه اصلی سایت شما است آپلود نمایید .
  • بعد از آپلود فایل آدرسی که جهت تایید هویت در اختیار شما قرار گرفته است را در مرورگر وارد نمایید .
  • در نهایت تیک گزینه I’m not a robot را بزنید و روی دکمه Verify کلیک کنید .

در صورت انجام صحیح مراحل با پیامی مبنی بر ثبت سایت در گوگل مواجه خواهید شد و از این به بعد به کلیه امکانات وب مستر دسترسی خواهید داشت. بعد از تایید هویت این فایل را از روی سایت خود پاک نکنید. فایل باید همواره در روت سایت شما باقی بماند تا هویت شما تایید شود .

  • مرحله پنجم

ممکن است استفاده از روش قبل مورد پسند شما نباشد و یا به دلایلی نتوانید از آن استفاده کنید. راه دیگر این است که از HTML Tag کمک بگیرید. اگر به هردلیل شما دسترسی به سرور یا هاست خود ندارید یا امکان آپلود فایل برای شما فراهم نیست، این راه برای شما مناسب است. بر روی تب Alternate methods کلیک کرده و تیک گزینه HTML tag را بزنید. در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسیده و دسترسی به امکانات برای شما باز خواهد شد.

آشنایی با برخی از تنظیمات فعال سازی وب مستر

وب مستر یکی از ابزارهای رایگان و بسیار کاربردی است که اطلاعات دقیقی را در مورد صفحات وب سایت و عملکرد آن ها در نتایج موتورهای جستجو در اختیار شما قرار می دهد.

  •  Webmaster Tools Preferences

در این قسمت ابتدا یک کشوی پنجره ای برای انتخاب زبان مشاهده می کنید که البته زبان فارسی را پشتیبانی نمی کند. در email notifications نیز می توانید مشخص کنید که اطلاعیه های گوگل به صورت روزانه به حساب کاربری جیمیل شما ارسال شوند یا خیر؟ توجه داشته باشید که در حالت عادی این پیغام ها را در صفحه اصلی گوگل وبمستر قابل مشاهده هستند. بنابراین با فعال کردن این قسمت، پیغام ها مجددا به حساب کاربری شما ارسال خواهند شد.

  • Site Settings

گوگل برای شما این قابلیت را فرآهم کرده تا به کمک قسمت تنظیمات، برخی از اطلاعات مورد نظر خود در رابطه با وب سایت خود را که به راحتی قابل بیان نیستند، اطلاع دهند. فرض کنید شما یک دامنه .com دارید و هاست شما از آمریکا است؛ اما می خواهید فقط در نتایج جست و جوی کشور انگلستان باشید، در اینجا پنجره کشویی گوگل به کمک شما خواهد آمد و امکان انتخاب کشور را برای کاربر امکان پذیر می سازد. متاسفانه نام کشور ما در این لیست قرار ندارد. و در نهایت گزینه نرخ خزیدن، به شما این امکان را می دهد تا سرعت حرکت جستجوگر گوگل را تنظیم کنید.

  • Change of Address

معمولا خیلی کم پیش می آید که شما بخواهید وب سایت خود را به دامنه ای جدید انتقال دهید. اما در چنین وضعیتی مطالب دامنه قدیمی با ریدایرکت 301 به دامنه جدید انتقال پیدا می کنند. قسمت تغییر آدرس نیز برای اطلاع رسانی گوگل از چنین جا به جایی هایی صورت گرفته است. ثبت دامنه جدید در این بخش سبب می شود تا گوگل روند ایندکس شدن شما در وب سایت جدید را بسیار سریع تر از حالت دنبال کردن تغییر مسیرهای 301 دنبال کند.

  • Google Analytics Property

زمانی که این دو ابزار به هم لینک شوند، یک سری اطلاعات اضافی در این دو حساب قابل مشاهده خواهد بود. اگر در هنگام ثبت نام از جیمیل یکسانی استفاده کرده باشید، گزینه Google Analytics property کمک می کند تا شما به آسانی با انتخاب وب سایت مورد نظر خود، بتوانید اطلاعات گوگل وبمستر آن را در گوگل آنالیتیک نیز مشاهده نمایید. برای دریافت مشاوره سئو و راه اندازی گوگل وب مستر با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.