آموزش فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان

CDN به معنای شبکه توزیع محتوا است که به استفاده کنندگان خود این اجازه را می دهد تا بتوانند با استفاده از سرورهای خود در نقاط مختلف جهان سرعت و امنیت بیشتری را تجربه کنند. در حال حاضر کلاد فلر در این زمینه حرف اول را می زند اما نمونه داخلی آن هم چندسالی است راه اندازی شده و با قدرت زیاد در حال پیشرفت هست که ابر آروان نام دارد.

برای راه اندازی cdn روی ابر آروان باید مراحلی را پشت سر بگذارید که سعی کرده ایم در اینجا به آسان ترین روش به توضیح آن ها بپردازیم. تقریبا هر سایتی می تواند با اعمال تنظیمات از فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان بهره مند شود و این قابلیت به هیچ وجه انحصاری نیست.

مقاله پیشنهادی : آموزش فعال سازی CDN قسمت دوم کلاد فلر

توسعه فناور پویا فراز

بررسی ویژگی های فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان

ابر آروان یک توزیع کننده تکنولوژی کلاد است که به شما کمک می کند با بهره مندی از سرورهای این مجموعه، بیشترین سرعت بارگذاری را به کاربران خود ارائه داده و امنیت وب سایتتان را نیز بالا ببرید. روش کار در حالت عادی به این شکل است که یکی از بازدیدکنندگان وب سایت درخواستی را ارسال می کند، این درخواست به سرور میزبان سایت ارسال می شود. در این مدت کاربر باید منتظر پاسخ از سرور مورد نظر بماند.

اما در وضعیتی که مدیر وبسایت اقدام به فعالیازی cdn کرده باشد، محتوای وبسایت مورد نظر به جای بارگذاری از سرور اصلی، از نزدیک ترین سرور برای کاربر ارسال می گردد. در نتیجه سرعت به شکل ایده آلی افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار افزایش سرعت باید به مزیت دیگر راه اندازی cdn ابر آروان یعنی افزایش امنیت وب سایت نیز اشاره کرد.

از آن جایی که دیگر نیازی نیست برای دریافت اطلاعات به سرور اصلی متصل شوید، پس dns ها و آی پی سرور اصلی شما نیز مشخص نخواهد شد. در نتیجه با راه اندازی cdn می توان به شکل مناسبی از وب سایت خود در برابر حملات محافظت کرد. به طور کلی می توان ویژگی های ابر آروان را به شرح زیر دانست:

  • افزایش سرعت
  • افزایش امنیت
  • جلوگیری از حملات احتمالی
  • مشخص نبودن IP
  • تحویل سریع محتوا از نزدیک ترین نقطه جغرافیایی به کاربر
  • بهبود تجربه ‌ی کاربری و افزایش SEO سایت

قسمت اول ابر آروان

آموزش گام به گام فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان

اگر قصد راه اندازی cdn ابر آروان را دارید، باید مراحل زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:

  • در اولین مرحله برای فعال سازی cdn باید به آدرس این وبسایت به نشانی arvancloud.com بروید. سپس باید روی منو ثبت نام کلیک کنید.
  • بعد از کلیک روی منوی ثبت نام وارد یک صفحه می شوید. در این صفحه باید اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای موجود وارد کرده و در نهایت روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.
  • دقت داشته باشید حین ثبت نام برای فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان اطلاعات وارد شده در این فیلدها را در یک فایل متنی همچون نوت پد ذخیره کنید تا در دفعات بعدی قادر به ورود به این سایت باشید.
  • در این مرحله پیامی به آدرس ایمیل وارد شده توسط شما ارسال می شود. باید وارد ایمیل خود شده و با کلیک روی دکمه تایید ایمیل، اقدام به تایید پست الکترونیک ارسال شده نمایید.
  • بعد از تایید ایمیل، یک کد 6 رقمی به شماره تلفن وارد شده ارسال می شود که باید آن را در فیلد مشخص شده وارد کرده سپس روی دکمه تایید کد کلیک کنید.
  • در این مرحله وارد پیشخوان ابر آروان خود خواهید شد. برای راه اندازی cdn روی وب سایت خود باید روی منو CDN کلیک کنید.
  • در صفحه ای که برای شما نمایش داده می شود دکمه ای تحت عنوان افزودن دامنه جدید وجود دارد که باید به منظور وارد کردن نام دامنه خود روی آن کلیک کنید.
  • در اینجا ابر آروان به صورت اتوماتیک رکوردهای DNS شما را اسکن و وارد می کند. به ندرت پیش می آید که مشکلی در اسکن رکوردها رخ دهد. همچنین در دفعات بعدی که ساب دامین تعریف می کنید نیز می بایست رکوردها اسکن شوند.
  • بعد از وارد شدن رکوردهای DNS دامنه، صفحه شرایط استفاده از خدمات به شما نمایش داده می شود. شما باید تیک گزینه از تمام قوانین اطلاع دارم و آنها را قبول می کنم را فعال کرده و سپس روی دکمه موافقم کلیک کنید.
  • در این مرحله باید روی ابر طوسی رنگ قرار گرفته در قسمت وضعیت ابر کلیک کنید.
  • بدین ترتیب باکسی به شما نشان داده می شود. به منظور فعال سازی cdn ابر آروان باید روی دکمه فعال سازی کلیک کنید.
  • بدین ترتیب به سادگی موفق به راه اندازی cdn ابر اروان روی دامنه مورد نظر خود شدید. در این مسیر مشکل خاصی وجود ندارد اما کسانی که روی دامنه خود سرویس CDN راه اندازی می کنند دقت داشته باشند هر زمان تمایل داشتند برای این دامنه، ساب دامینی تعریف نمایند می بایست به پیشخوان ابراروان مراجعه نموده و رکورد A تعریف نمایند.

فعال سازی CDN

نکات مهم در فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان

برای فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان، ابتدا باید تنظیمات محصول DNS ابری انجام شود.

  • تغییر رکوردهای NS

زمانی دامنه‌ ی شما در پنل کاربری ابر آروان فعال می ‌شود که NSهای سایت خود را در پنل سایتی که دامنه ‌ی خود را از آن خریداری کرده‌ اید، به NSهای تعیین شده از سمت ابر آروان تغییر دهید. انجام این عمل نخستین گام برای فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان است.

  • اطمینان از صحیح بودن آدرس IP رکوردهای A

هنگام وارد کردن دامنه در پنل کاربری وبسایت برای فعال سازی CDN، رکوردهای A مربوط به دامین اصلی و زیردامنه ‌ی www شما به ‌شکل خودکار به بخش رکوردهای DNS از محصول CDN ابر آروان اضافه می ‌شوند. از پاک کردن رکوردهای A که به ‌شکل خودکار به قسمت تنظیمات DNS، بخش مدیریت رکوردها، زیرگروه محصول DNS ابری اضافه می‌شوند، اکیدن بپرهیزید.

  • تنظیمات HTTPS

بعد از طی کردن مراحل بالا و ثبت فعالی در مقابل دامین شما، باید تنظیمات HTTPS انجام شود. برای این‌ روند نخست وارد بخش تنظیمات HTTPS در تنظیمات CDN شوید. اگر سایت شما دارای گواهی SSL است، ابتدا در بخش تنظیمات HTTPS و در قسمت پروتکل ارتباط بازدیدکننده با سرورهای آروان، گزینه ‌ی HTTPS گواهی ‌نامه ‌ی کاربر را فعال کنید.

  • تنظیمات درست Redirection

آخرین مرحله از فعال سازی CDN قسمت اول ابر آروان است. اگر نام اصلی دامین شما برای نمونه testSite.com است و ترافیک www.testSite.com باید به testSite.com هدایت شود. هنگام پشتیبانی از HTTPS، بهتر است ارتباط میان سرورهای لبه ابر آروان و کاربران نهایی سایت شما به‌جای HTTP بر بستر HTTPS باشد. به ‌این ‌ترتیب حتی اگر کاربری درخواستی برای دسترسی به سایت بر پایه‌ی HTTP ارسال کند، این ارتباط به HTTPS منتقل می‌ شود.

  • تنظیم شماره پورت ‌ها

در حالت پیش‌فرض (حالت خودکار) ارتباط میان سرورهای لبه ابر آروان و سرور اصلی میزبان سایت شما، متناسب با درخواست کاربر، هم‌ می ‌تواند بر بستر HTTP و هم HTTPS باشد؛ پس دقت داشته باشید که اگر پورت 80 یا 443 را روی سرور اصلی میزبان سایت خود بسته ‌اید، حتما پیش از روشن کردن نماد ابر، در پنل کاربری ابر آروان، بخش تنظیمات Origin بروید و در قسمت پروتکل ارتباط با سرور اصلی، پروتکلی را انتخاب کنید که پورت آن روی سرور اصلی میزبان سایت شما باز است.

  • تنظیمات امنیتی

دقت داشته باشید پیش از فعال ‌سازی سرویس WAF، بهتر است برای یک بازه‌ی زمانی کوتاه، WAF در حالت شناسایی قرار داده شود، سپس متناسب با گزارش‌های حاصل، قوانین WAF تنظیم شوند.

  • تنظیم قوانین صفحات

مطمین شوید که در پنل کاربری ابر آروان، بخش قوانین صفحات، قانونی را برای تمام صفحاتی که نمی ‌خواهید کش شوند، تعریف کرده‌اید. دقت داشته باشید که در حالت پیش‌ فرض تنها محتوای استاتیک وب ‌سایت شما روی سرورهای لبه ابر آروان ذخیره می ‌شوند. برای ذخیره یا عدم ذخیره‌ ی یک محتوای خاص می ‌توانید قانونی را تعریف کنید.

  • Whitelist کردن IPهای ابر آروان

زمانی ‌که علامت ابر را فعال می‌ کنید، ارتباط سرور اصلی شما تنها با سرورهای ابری برقرار می شود. دقت داشته باشید که در این موقعیت دیگر درخواست‌ های کاربران برای سرور اصلی میزبان سایت شما ارسال نشده و ارتباط آن ‌ها تنها با سرورهای لبه ابر آروان است. بنابراین با Whitelist نکردن آدرس‌های IP ابر آروان روی فایروال یا دستگاه‌ های امنیتی سمت سرور اصلی میزبان سایت خود، این احتمال وجود دارد که این دستگاه‌ ها درخواست ‌های ارسالی از سمت این IP ها را حمله در نظر بگیرند و آن‌ها را بلاک کنند.

بهترین تنظیمات سرویس CDN ابر آروان برای وردپرس

هنگام راه اندازی CDN قسمت اول ابر آروان برای وبسایت خود، تمام اطلاعات وبسایت وردپرس شما به طور معمول به مدت نیم ساعت روی سرورهای ابرآروان ذخیره می ‌شوند. اما گاهی نیاز است تا محتوای برخی از بخش‌ های سایت کش نشوند یا در حالتی دیگر، مدت زمان کش آن‌ ها به ‌دلیل ثابت باقی ماندن در یک بازه ‌ی زمانی طولانی، بیش از نیم ساعت باشد. شما می ‌توانید با رفتن به پنل ابر آروان، بخش شبکه‌ی توزیع محتوا، سپس قوانین صفحات، تعیین کنید که چه محتوایی از وب ‌سایت شما کش و چه محتوایی کش نشوند. برای دریافت مشاوره طراحی سایت و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.