از ترسیم مسیر شغلی تا فرصت کار داوطلبانه

موضوع لایو مشترک شرکت نرم افزاری پویا فراز با پرهام برومند، مدیرعامل استارت آپ پویش پیشتازی صفحه اینستاگرامی شرکت پویا فراز در روز چهارشنبه مورخ 1401/02/07طبق روال همیشگی خود، لایوی مشترک با مدیرعامل و هم بنیان گذار پویش پیشتازی، در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد. در این گفتگو به موضوعاتی نظیر ترسیم مسیر شغلی، آموزش مهارت و فرصت کار داوطلبانه برای تازه فارغ التحصیلان و دانشجویان، پرداخته شد.

 

در طی این لایو سوالاتی در رابطه با فعالیت های پویش پیشتازی و شرح این فعالیت ها مطرح شد؛ در ابتدای گفتگو از آقای برومند خواسته شد تا فعالیت های پویش پیشتازی را برای مخاطبین شرح دهد که ایشان فعالیت های پویش پپیشتازی را به سه دسته مشاوره، آموزش و ایجاد فرصتهای کار داوطلبانه تقسیم کردند و هرکدام از فعالیت های این سه دسته را اینگونه شرح دادند:

(خدمات مشاوره ما، شامل ترسیم مسیر شغلی فرد در راستای شناخت بهتر توانمندی های فرد، خدمات آموزشی شامل دو دسته مهارت نرم و تخصصی است که مهارتهای نرم همان مهارت هایی است که غالبا افراد در دانشگاه و در طی تحصیل خود آموزش نمی بینند مانند توانایی حل مسئله، تاب آوری، مدیریت اضطراب و.. . مهارتهای تخصصی نیز شامل همان مهارتهایی است یک فرد به عنوان کارشناس یک رشته، باید در حوزه شغلی خود توانایی انجام آنها را داشته باشد. کار داوطلبانه نیز فرصتی است جهت کار کردن فرد به صورت رایگان و نه به صورت استخدامی، که در راستای تقویت مهارتهای شغلی فرد و ساخت رزومه افراد مناسب است).

در ادامه لایو از مهندس برومند خواسته شد تا درباره ترسیم مسیر شغلی در زمان دانشجویی توضیح دهد، این که آیا در زمان دانشجویی برای ترسیم مسیر شغلی فرد، کمی دیر نشده است؟ آقای برومند در پاسخ به این سوال ضمن اذعان به اینکه قطعا بهترین زمان ترسیم مسیر شغلی هر فرد قبل از انتخاب رشته و ورود به دانشگاه است اضافه نمودند که، در زمان دانشگاه هم فرد میتواند با فراگیری مهارت و کسب تجربه در رشتهای که به آن علاقه دارد و نه لزوما رشته تحصیلی فرد، وارد بازار کار مورد علاقه خود شود.

در ادامه بحث این لایو مشترک، مهندس برومند به بررسی تفاوت بین دوران کارآموزی تحصیلی با کار داوطلبانه پرداختند و مهمترین تفاوت را احساس نیاز به کار داوطلبانه در شخص برشمردند، این در صورتی است که در دوران کارآموزی تحصیلی فرد به اجبار و نه از روی احساس نیاز، این دوره را طی می کند.

تفاوت دیگر را علاقه فردی برشمردند، در واقع در کارآموزی تحصیلی فارغ از علاقه، فرد ملزم به گذراندن این دوره خواهد بود، اما در کار داوطلبانه فرد در حیطه علاقه خود به کار داوطلبانه مشغول خواهد شد. در ادامه بررسی تفاوت ها، جناب برومند، کار توام با تحصیل در رشته تحصیلی را یک مزیت برای آینده شغلی موفق تر برشمردند و اضافه نمودند که مطابق با تحقیقات تیم پویش پیشتازی یکی از مشکلات اساسی یک تا دوسال آتی در منابع انسانی، نبود نیروی کافی برای کارفرمایان خواهد بود؛ در واقع دانشگاهها در قسمت عرضه همچنان نیروی کار فارغ التحصیل بسیاری را روانه بازار خواهند کرد، در طرف دیگر هم تقاضای نیروی کار از جانب کارفرمایان بسیار بالا خواهد بود، اما خلا اصلی، نبود نیروی متخصص و با مهارت در سطح بازار کار است.

مدیر عامل پویش پیشتازی عنوان کرد که تیم آنها سعی کرده است که این خلا در بحث مهارتها را در بخش نیروی کار، از بین ببرد. در ادامه این لایو مشترک از ایشان خواسته شد تا در رابطه با اینکه کارفرمایان چگونه باید به توانمندی نیروهای معرفی شده از جانب پویش پیشتازی اعتماد کنند، عنوان نمودند که: (قرار بر این است که نیروی کار داوطلب یک بازه 2-3ماهه با شرکت مورد نظر همکاری نماید که آن هم به صورت استاندارد 2-3روز در هفته خواهد بود که در این مجال فرصت خوبی برای کارفرما فراهم میشود تا به شناخت روحیات و آموزش پذیری نیرو برسد و در طرف دیگر هم، نیرو میتواند به فرهنگ سازمانی، فرصت رشد و ارتقای خود در شرکت مورد نظر، پی ببرد).

در ادامه بحث لایو، چند کلمه در رابطه با فرصت کار داوطلبانه و حوزه کارآفرینی مطرح شد و از مهندس برومند خواسته شد تا نظر خودشان را در قالب یک کلمه یا جمله در رابطه با کلمه مطرح شده، عنوان نمایند. آخرین پرسش این لایو در رابطه با اعطای مدرک درباره دورههای آموزشی پویش پیشتازی و دورههای کار داوطلبانه بود که مهندس برومند عنوان کردند که، در پایان دورههای کار داوطلبانه گواهی مبنی بر گذراندن این دوره به فرد اعطا خواهد شد؛ در رابطه با دورههای آموزشی نیز اذعان داشتند که گواهی این دورهها بسته به سازمان همکار پویش پیشتازی در این دوره ها، مدارک متفاوت خواهد بود و از طرفی چون دورههای آموزشی پویش پیشتازی پروژه محور است، بعد از اتمام دوره و تایید پروژه و توانمندی فرد، مدرک به وی اعطا خواهد شد.

لایو مشترک شرکت پویا فراز و مدیر عامل پویش پیشتازی با سوالی درباره مهمان بعدی لایو شرکت پویا فراز و تقدیر و تشکر
از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان این لایو، به پایان رسید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.