تدوین بیزینس مدل

بیزینس مدل چیست؟

کنترل یک بیزینس مانند یک جاده طولانی و ناصاف است. جاده ای که اگر چشم ‌بسته در آن قدم بگذارید، ممکن است گم شوید یا مقدار خیلی زیادی از وقتتان را تلف کنید. در این هزارتو باید محصولات را مدیریت کنید، به برندینگ خود برسید، به مدیریت کسب و کار کارمندان رسیدگی کنید، مدام سرتان توی حساب و کتاب باشد، برای سودآوری برنامه بریزید. اگر شما یک نقشۀ راه داشته باشید عبور از این هزارتو خیلی راحت ‌تر است. مدل کسب و کار همان نقشۀ راهی است که شما را از بیراهه رفتن دور می‌کند، کسب ‌و کارتان را متحول می ‌کند و کمک می‌ کند که با یک نگاه یکپارچه بتوانید بیزینس‌ خود را مدیریت کنید. برای دریافت خدمات منتور کسب و کار با کارشناسان پویا فراز تماس حاصل فرمایید.

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

بیزینس مدل مانند راهنما است که می‌ توانید آن را به دیوار ذهنتان بزنید و همیشه آن را زیر نظر داشته باشید. لذا تدوین بیزینس مدل بسیار مهم تلقی می شود. اما بحث بیزینس پلن کمی متفاوت است. بیزینس پلن یک پرونده کامل، با تمام جزئیات، از تمام فعالیت ‌هایی است که قرار است در کسب و کارتان انجام دهید. بیزینس پلن شما، یک برنامۀ بلندمدت است که همه چیز برای چند سال آینده در آن گردآوری شده است.

اما مدل کسب و کار یک سری برنامه‌های کوتاه مدت است که شما را به سوی کسب سود بیشتر هدایت می ‌کند. توجه داشته باشید که اگر به دنبال جذب سرمایه گذار هستید، تدوین بیزینس مدل به کارتان نمی آید و بهترین روش برای درک آن ها از کار شما، بیزینس پلن است. در مقابل اگر می‌ خواهید ساختار کسب و کارتان را به شرکا، مدیران یا سهام داران ارائه کنید، تدوین بیزینس مدل بهترین ابزار برای شماست.

چرا تدوین بیزینس مدل نیاز است؟

با اطمینان به شما می ‌گویم که هر کسب و کار موفقی، مدل کسب ‌و کار خودش دارد و بر اساس آن جلو می ‌رود. صاحبان کسب و کار با گذشت زمان، در مدل کسب و کاری خود تجدید نظر می ‌کنند تا بتوانند تغییرات محیطی و شرایط بازار را در آن منعکس کنند. برای همین هم بیزینس مدل ‌ها را، اغلب کوتاه ‌مدت طراحی می ‌کنند، تا بتوانند با شرایط بازار خیلی سریع هماهنگ شوند. سعی کرده ایم در اینجا 4 دلیل مهم برای تدوین بیزینس مدل را برای شما بیان کنیم.

  • مشخص کردن مزیت رقابتی

در بازارهای رقابتی، مزیتی که برای مشتری ایجاد می‌ کنید، می ‌تواند برگه برندۀ شما در جذب مشتری باشد. مزیت رقابتی از برندی به برند دیگر تفاوت دارد؛ مثلاً برای یک شرکت طراحی سایت، پشتیبانی قوی و برای شرکت توریستی، یادآوری دقیق برنامه‌ های پرواز، یک مزیت رقابتی است. در واقع تدوین بیزینس مدل یک چشم انداز کلی از اهداف به شما و همکاران می دهد.

  • کمک به توسعه کسب و کار

با تدوین بیزینس مدل و آپدیت مکرر آن، به ‌طور متوالی درآمد را کنترل می ‌کنید و می‌ توانید از درآمدتان بخشی را به گسترش کسب و کار اختصاص دهید. زمانی که شما یک برنامه هماهنگ داشته باشید به خوبی می توانید مراحل مختلف را برای توسعه کسب و کار برنامه ریزی کنید.

  • ایجاد پایداری مالی

پایداری مالی یکی از المان هایی هست که موفقیت بیزینس شما را تضمین می ‌کند. سالانه تعداد زیادی از بیزینس ‌ها به دلیل ضعف در مدیریت مالی مجبور به تعطیلی می ‌شوند. این در حالی است که مدل کسب و کار موفق، شما را از میزان سودتان در بازه‌ های زمانی مشخص آگاه کرده و ضرب ‌العجلی برای مقابله با ضرر و زیان دارد. در حقیقت تدوین بیزینس مدل پایداری مالی شما را تضمین می کند.

  • کمک به جذب سرمایه

لذا اگر به دنبال جذب سرمایه هستید، اصلی ترین برتری شما تدوین بیزینس مدل و ارائه آن به سرمایه‌ گذار است. برای اکثر کارهای نوپا به خصوص در حوزه فناوری، جذب سرمایه اهمیت زیادی دارد. جذب سرمایه و پشتیبان مالی زمینه را برای پیشرفت سریع کسب و کار شما فراهم می کند.

تدوین بیزینس مدل دارای چه بخش هایی است؟

به صورت کلی تدوین بیزینس مدل دارای 9 جز است. بیزینس مدل بیانگر منطق چگونگی کسب درآمد یک مجموعه بدون پرداختن به جزئیات است. در ادامه اجزا بیزینس مدل را معرفی می کنیم:

  • مشتریان

در ابتدا باید بخش بندی بازار و مشتریان خودتان را انتخاب کنید. عموما هر سازمانی به چند بخش از مشتریان خدماتی را ارائه می دهد. برای مثال مشتریان آمازون به دو دسته ی صاحبان فروشگاه و خریداران تقسیم بندی می شود. در تدوین بیزینس مدل شناسایی مشتریان اهمیت زیادی دارد.

  • ارزش پیشنهادی

هر شرکتی برای این که بتواند کاربران را به سمت کسب و کار خود جذب کند بایستی نیازی از کاربران را برآورده کند. شما باید محصول یا خدمتی ارزشمند را به مشتریان ارائه دهید تا بتوانید در میان انبوه رقیبان سهم بازار خود را داشته باشید.

  • کانال ها

مزایای در نظر گرفته شده برای یک بیزینس باید به اطلاع کاربران رسیده شود، راه هایی که از طریق آن ها می توانید این اطلاع رسانی را انجام دهید، کانال های ارتباطی هستند. برای مثال شما می توانید از طریق اپلیکیشن یا تبلیغ در شبکه های اجتماعی و یا از طریق طراحی وب سایت و یا هر کانال دیگری خدمات خود را عرضه کنید. این مورد یک منطق عالی در تدوین بیزینس مدل است.

  • ارتباط با مشتری

این قسمت شامل فعالیت هایی که است که از لحظه ی ورود مشتری تا لحظه ی خرید یا ارائه ی محصول و حتی پس از آن قرار است در راستای جلب رضایت مشتری و تقویت ارتباط او با سازمان صورت بگیرد.

  • جریان های درآمدی

در این بخش از تدوین بیزینس مدل شما مشخص می کنید به چه روش هایی و به چه میزان درآمد خواهید داشت. یک کسب و کار میتواند چندین مدل درآمدی داشته باشد.

  • منابع کلیدی

اشاره به منابعی دارد که از آن ها در طول پیاده سازی و گسترش بیزینس استفاده می کنید. مثل منابع مالی برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ، حقوق کارمندان و… یا منابع انسانی مثل برنامه نویس، تیم پشتیبانی، تیم بازاریابی و… یا حتی دفتر کار برای استقرار کارکنان نیز جزء منابع فیزیکی دسته بندی می شوند.

  • فعالیت های کلیدی

کلیه ی فعالیت هایی که باید برای پیشبرد یک پروژه و طی کردن مسیر آن ها را انجام دهید. مثل تبلیغات، بازاریابی آنلاین، توسعه محصول و…

  • مشارکت های کلیدی

در این جا همه ی ارتباطاتی که می تواند به رشد بیزینس شما کمک کند باید مشخص شود. منظور از ارتباط میتواند شرکای شما شامل سایر شرکت ها، ارگان های دولتی و … باشد. کنترل افراد و مشارکت ها بسیار سخت است. به همین دلیل تدوین بیزینس مدل بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • ساختار هزینه

در این بخش شما هزینه های انجام پروژه را باید لیست کنید که عمدتا به دو دسته هزینه های ثابت و هزینه های تقسیم می شود که معمولا هزینه های متغیر بسته به میزان توسعه کسب و کار شما متفاوت است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.