ماتریس بازاریابی محتوا

ماتریس بازاریابی محتوا یکی از الگوهایی است که به وسیله آن می ‌توان محتوای بسیار مفید و جالب تری را برای کاربر خود ساخت و از طریق آن هم کسب و کار خود را توسعه داد. این ماتریس بیش از آن چه که تصور کنید در جلب رضایت مشتری تاثیرگذار است. شاید باورتان نشود اما این الگو یک سرمایه بزرگ برای هر پروژه کسب و کار هست. البته توجه داشته باشید که ماتریس بازاریابی محتوا به دنبال یک یا چند استراتژی حرفه ای ایجاد می شود. در بازاریابی آنلاین مانند کسب و کار سنتی زمان نقطه قدرت است و باید برای دستیابی به خواسته ها زمان سپری شود.

رسیدن به قله‌ ای ثابت و مطمئن قطعا شدنی است. اگر بخواهیم علمی تر صحبت کنیم باید بگوییم که ماتریس بازاریابی محتوا چارچوبی است که درون آن تولید کننده اثر می‌ تواند موارد مهمی را در نظر گرفته و این موارد را برنامه‌ ریزی کند. به این ترتیب با ایجاد محتوای مناسب در زمان و مکان درست، بتواند در کنار مخاطبان خود قرار بگیرد و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در حقیقت این ابزار نقشه‌ برداری محتوای شما است که این امکان را به شما می‌ دهد تا برای استراتژی ‌های آینده و چگونگی جذب مخاطب خود فکر کنید. اکثر افرادی که وارد حوزه کسب و کار آنلاین می شوند به بسیاری از این الگوها توجه ندارند و در نهایت با زیان روبه رو می شوند. برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با مهندس پویا قندی تماس بگیرید.

نحوه عالی برای استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا

بهتر است برای شروع قالب‌ هایی به شکل آنلاین برای ماتریس ‌های بازاریابی محتوا پیدا کنید، اما حتما باید تعیین کنید که از کدام المان ها استفاده می ‌کنید که قادر باشید نتایج تلاش ‌هایی را که برای بازاریابی محتوای خود انجام داده‌ اید را رصد کنید و کاملا در جریان آن باشید. برخی از این موارد شامل؛ بازدیدهای مخصوص از صفحه، دانلودها، زمان ماندن در صفحه، لینک‌های ورودی، اشتراک گذاری‌ها، نظرها، هزینه به ازای هر کلیک و هزینه هر تبلیغ، ارزش قرارداد، رشد و… هستند. همه این ‌ها تلاش ‌های شما را قابل لمس خواهند کرد و دید بسیار شفاف و خوبی را در اختیارات قرار خواهند داد.

توجه داشته باید که در حوزه ماتریس بازاریابی محتوا الگوگیری و تک بعدی نبودن اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد تنها یک بعد هر موضوعی را بررسی می کنند و در نهایت محتوا به یک نتیجه نامناسب می رسد. برای ترسیم ماتریس بازاریابی محتوا می توانید از شبکه هم کمک بگیرید. البته امروزه الگوهای آماده زیادی وجود دارند که می توانید متناسب با کارایی مدنظر آن ها را به کار بگیرید. یکی از برترین انواع محتوا، رسانه های تصویری هستند که به دلیل موفقیت‌های مهم محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، اکنون کاربرد بیشتری دارند. در ترسیم ماتریس بازاریابی محتوا به این موضوع توجه داشته باشید که یک ویدئو یا عکس می تواند به جای هزاران خط نوشته، محتوا و مفهوم را انتقال دهد. محتوای بدون تصویر فاقد ارزش 100 درصد است.

ویژگی های ماتریس بازاریابی محتوا

اما اگر تازه وارد حوزه بازاریابی دیجیتال شده باشید حتما برایتان سوال شده است که ماتریس بازاریابی محتوا چه فایده ای دارد که باید از آن استفاده کنیم. در مورد این الگو می تواند کلی ویژگی بیان کرد اما در اینجا سعی کرده ایم با بیان برخی از مهم ترین ویژگی ها، به شما اهمیت استفاده از ماتریس بازاریابی محتوا را انتقال دهیم. ممکن است شما روی موضوعی بسیار دقیق و طولانی مدت فکر کرده باشید و آن را ماهرانه نیز نوشته باشید. بازخوردهای ابتدایی آن نیز در حد قابل قبولی بوده‌ باشد و با کمی تغییر آن را به حد مطلوب و کاملی نیز رسانده ‌اید. اما پس از انتشار این محتوا، شاید تعجب کنید که چرا همه چیز متوقف شده است و بازخوردهای زیاد و مثبتی را دریافت نمی‌ کنید.

به گفته برخی متخصصین در این زمینه، این پدیده ممکن است به این دلیل باشد که انواع مختلف محتوا در محدوده‌های هدفی که تعیین شده است قرار می‌ گیرند و هر استفاده ‌ای از خارج این محدوده ممکن است باعث عدم کارکرد موفق و مورد انتظار باشد. با این حال با ماتریس بازاریابی محتوا این امکان را دارید که مفاهیم محتواهای آینده را به خوبی درک کرده و ترسیم کنید و همچنین چگونگی استفاده رقیب‌ های موجودتان از چنین محتواهایی را نیز به طور دقیق بررسی کنید.

ابعاد ماتریس بازاریابی محتوا

ابعادی که در این ماتریس وجود دارند نشان ‌دهنده سفر خریدار است؛ بنابراین نوع محتوای شما باید کاملا همسو باشد و باید مخاطبان و کاربرانتان را به سمت و سویی درست هدایت کند. برای این منظور باید قالب ‌های محتوایی را طراحی کنید که مشتری را در تمامی طول مراحل تا وقتی که در نهایت خدماتی را بخرند یا به آن متعهد شوند، برتری ببخشد. محورها در این جا معمولا دارای برچسب آگاهی و خرید و احساسی و منطقی هستند. این محورهای مشترک، کاملا هماهنگ با نوع قالب کار می‌ کنند و با توجه به افزایش آگاهی تا مرحله خرید و جلب توجه و تشکیل ساختار منطقی، مورد سنجش قرار می‌ گیرند.

پس ماتریس به عنوان نمایش گرافیکی بسیار مفید عمل خواهد کرد که این موضوع را تعیین می ‌کند که کدام بخش از کارتان بهترین عملکرد و موفقیت را داشته است. اهداف مختلفی در بحث ماتریس بازاریابی محتوا وجود دارد. باید ببینید که تنها می‌ خواهید مخاطب خود را سرگرم کنید؟ یا هدفتان برانگیختن انگیزه در او است. در کل برای سرگرمی، محتوای سرگرم ‌کننده می ‌تواند جذاب باشد و آگاهی مناسبی را نیز در اختیار کاربر بگذارد. ساختار ماتریس محتوا از دو محور افقی و عمودی تشکیل شده است:

  • محور افقی

این راستا مسیر حرکت مخاطب را مشخص می‌ کند. این راستا از سمت چپ مرحله آگاهی را در سفر مشتری نشان می‌دهد و هرچه به سمت راست حرکت کنید به مرحله خرید نزدیک خواهید شد.

  • محور عمودی

این راستا درصد تاثیر محتوا بر حس ها و منطق مخاطب را نشان می ‌دهد. بر این اساس محتواهایی که کاملا جذب کننده هستند بر روی احساسات دارند در بالاترین قسمت محور قرار می ‌گیرند. هرچه به سمت پایین حرکت کنید محتواهایی را مشاهده خواهید کرد که بیشتر با منطق سروکار دارند.

انواع ماتریس بازاریابی محتوا

ماتریس بازاریابی محتوا به عنوان یک نقشه راه محتوایی که مشتریان در هر مرحله از سفر به آن احتیاج دارند را مشخص می ‌کند. این ساختار به 4 دسته اصلی تقسیم می ‌شود:

  • محتوای سرگرم کننده

محتوای وایرال، کوییز، مسابقه، بازی و ویدیوی برند در این دسته قرار دارند که در همان مرحله اول سفر مشتری به آن نیاز پیدا می ‌کنید. جایگاه این نوع محتوا در یک ربع بالای سمت چپ ماتریس است و خیلی سریع احساسات مخاطبان را درگیر می‌ کند.

  • محتوای الهام بخش

این نوع محتوا همانند دسته قبلی حس های مخاطب را هدف می گیرد. جایگاه چنین محتوایی در ربع بالای سمت راست ماتریس است. تنها تفاوتی که محتوای الهام بخش با محتوای سرگرم کننده دارد این است که به جای آگاهی دادن در مورد خدمات و محصولات، مشتریان را ترغیب به خرید می‌ کند.

  • محتوای آموزشی

این دسته همانطور که از نامش مشخص است در راستای آگاهی بخشی و معرفی برند شما عمل می‌ کند. اینفوگرافیک، بلاگ، راهنمای استفاده از کالا، کتاب الکترونیک و … همه در دسته محتوای آموزشی قرار می‌ گیرند. این گونه محتواها مخصوص افرادی است که می‌ خواهند دانش شما را در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌ کنند، بسنجند. همچنین در صورتی که محصولاتی باکیفیت و با قیمت های بالا تولید و عرضه می‌کنید، بایستی با آگاهی بخشی مشتریان به آنها اثبات کنید که محصولاتتان ارزش خرید دارد. محتوای آموزشی در ربع پایینی سمت چپ ماتریکس قرار دارد.

  • محتوای متقاعد کننده

این محتوا همانند سری دوم در آخرین مراحل سفر کاربر قرار دارد. بر عکس نوع الهام بخش که سعی دارد احساسات فرد را برانگیزد، این سری در ماتریس بازاریابی محتوا تلاش می ‌کند که از نظر منطقی مشتری را متقاعد کند تا خرید بکند. درصورتی که محصولات شما قیمت بالایی دارند، این نوع محتوا کمک بیشتری به شما می‌ کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.