منتور کسب و کار و مشاوره استارتاپی و کارآفرینی

منتور کسب و کار به فردی گفته می شود که به دلیل داشتن اطلاعات و همچنین داشتن تجربه کسب و کار که قبلا به واسطه کسب و کار خود کسب کرده است، به استارتاپ ها کمک می‌کند تا مسیر کسب و کار خود را به درستی رفته و قدم هایی را که برای رشد بیزینس خود بر می‌دارد صحیح باشد.افراد بسیار زیادی هستند که به عنوان منتور فعالیت می‌کنند اما بهترین آن ها کسانی هستند که علاوه بر دانش و اطلاعات خود تجربه هم نیز دارند اگر چه بعضی ها معتقدند که علاوه بر تجربه موفقیت، یک منتور باید تجربه شکست را نیز باید داشته باشد.

حضور یک فرد با تجربه در کسب و کار به عنوان یک مزیت برای کسب و کار محسوب می شود. یک منتور به عنوان یک بیزینس منتور از او یاد می شود که تمام تلاشش را می کند که مخاطبانش را در مسیر درست کسب و کار هدایت کند و تا بدست آوردن نتیجه در کنار آن ها باشد. استارتاپ ها بخصوص کسانی که به مراحل رشد و برداشت رسیده اند بسیار نیازمند منتور کسب و کار هستند. کشور ایران افراد با تجربه و با مهارتی در خود ایجاد کرده است که در شرایط سخت اقتصادی منتورهای قوی کسب و کاری هستند که به عنوان گنجینه های ارزشمند کار آفرینی محسوب می شوند. برای دریافت مشاوره رایگان به سایت پویا فراز مراجعه نمایید.

توسعه فناور پویا فراز

یک منتور چگونه به سازمان ها کمک می کند؟

راه اندازی کسب و کار بدون تجربه ممکن است سخت باشد و حتی بعد از راه اندازی کسب و کار ممکن است در مراحل توسعه درگیر مسائل جدیدی شوید در همه این شرایط وجود یک منتور نجات دهنده است .داشتن یک منتور کسب و کار کمک می‌کند که بهترین اقدامات را در راستای رشد بیزینس را داشته باشید. منتور به شما کمک می کند با استفاده از پتانسیل و شرایط موجود، اهداف واقع بینانه ای را تنظیم کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی دقیق انجام دهید.

چگونه منتور کسب و کار پیدا کنیم ؟

اگر قصد دارید که از خدمات منتور کسب و کار استفاده کنید اولین سوالی که به ذهنتان می آید این است که چگونه منتور پیدا کنم. برای شروع در شبکه های اجتماعی و سایت های اجتماعی کلید واژه را سرچ کنید و صفحات و پروفایل هارا چک کنید و حتی می‌توانید از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید و با پرس و جو در شبکه های اجتماعی می توانید به چند کاندید مناسب برای منتور دسترسی پیدا کنید.

در مرحله بعدی مشخصات و تجربیات و تخصص فردی را بررسی کنید و ببینید که فرد چه سوابق و جایگاه شغلی دارد و با چه افرادی کار کرده است وچه خدماتی را ارائه می دهد و تا جای ممکن اطلاعات کسب کنید. اگر امکانش هست یک جلسه کوتاه با یکدیگر بگذارید قبل از اینکه فرایند منتورینگ را با یکدیگر شروع کنید یک جلسه معارفه با یکدیگر داشته باشید چون منتور کسب و کار قرار است همراه شما باشد. همانطور که در ویکی پدیا امده است معمولاً کسب و کار در شکل خصوصی آن نمود پیدا می‌کند که تلاش دارد بر سود بیشتر یا فروش بیشتر تمرکز کند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. اما در شکل دولتی آن بیشتر مشارکت تعداد بیشتری از افراد جامعه اهمیت دارد.

منتورینگ کسب و کار در اصفهان

مزایای منتور کسب و کار

صاحبان کسب و کار نیاز دارند که برای موفقیت در کارشان دانشی از نحوه عملکرد کسب و کار داشته باشند. اکثر صاحبان کسب و کارهای کوچک ترجیح می دهند با مطالعات و شرکت در دوره های آموزشی این اطلاعات را کسب کنند این روش‌ها می‌تواند مفید باشد اما وجود یک منتور کسب و کار می‌تواند مفیدتر و موثر تر واقع شود. در منتورینگ کسب و کار یک صاحب کار با تجربه با یک مالک کسب و کار دیگر به شکل رو در رو با یکدیگر ملاقات می کنند و با او صحبت می‌کند که می تواند برای او انگیزه بخش باشد. از دیگر مزایای منتور که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از :

  • رشد دیدگاه های متفاوت: منتور می تواند به ما کمک کند که مشکلات و دید گاه هایی را که تا به حال به آن فکر نکرده ایم را مشاهده کنیم به فرض مثال در کسب و کار خود دچار مشکل می شویم در این شرایط منتوری که در این زمینه تجربه دارد می تواند به ما در درک این که افراد چگونه به کسب و کار ما نگاه می کنند کمک کند.
  • سوال پرسیدن و مشورت کردن: بزرگ ترین مزیت داشتن یک منتور داشتن کسی است که بتوانیم از او سوال های متداول بپرسیم و با او بتوانیم مشورت کنیم . یک کارآفرین جوان اگر منتور کسب و کار داشته باشد مشاوره های دقیق تری را دریافت خواهد کرد نسبت به زمانی که سوالاتش را از دوستان یا آشنایان بپرسد.
  • شبکه سازی:احتمالا شبکه گسترده ای از ارتباطات در صنعت کسب و کار خودتان به وجود آمده است. منتور به شما کمک می‌کند که با افرادی از قبیل مشتریان و یا شرکای بالقوه در بازار هدف خود،ملاقات داشته باشید.
  • ریسک کمتر:منتور کسب و کار به این دلیل در دسترس هستند که کمک رسانی به استارتاپ و کسب و کارها و ایده های نو برای رسیدن به موفقیت است.
  • بهبود درک شما از شاخص های موفقیت
  • کمک به مشکلات رایج در کسب و کار
  • مشاوره برای استراتژی های نوآورانه
  • متمرکز کردن شما روی اهداف و مسیر اصلی نیز اشاره کرد.

ویژگی منتور کسب کار

وظیفه منتور کسب و کار چیست؟

هنگامی که از پیرامون منتورینگ توضیح دادیم در مورد تعریف منتور اتفاق نظر وجود ندارد. خیلی از افراد هستند که خودشان را منتور کسب و کار می نامند و افرادی هستند که دیگران را مثلا دوست و یا فامیل و یا به مربی خود اشاره می‌کنند و آن ها را منتور می نامند . در اصل می‌توان گفت که ما منتور را بیشتر به مفهوم منتور به کار می‌بریم.

امیدوارم که این مقاله بخشی از اهمیت منتورینگ و ارزشی را که ایجاد می‌کند را نشان داده باشد. راه اندازی و رشد و پیشرفت در بیزینس کار سختی است و برای آنکه بخواهیم در این زمینه موفق باشیم نیاز داریم که با افرادی به مشورت بپردازیم و از تجربه های فردی آن شخص استفاده کنیم. در این شرایط وجود یک منتور حرفه ای برای بیزینس همان تحولی است که به آن نیاز داریم اگر در این مسیر به منتور کسب و کار با تجربه نیاز داشتین همکاران ما در این زمینه آماده کمک به شما عزیزان هستند.

آشنایی با منتور کسب و کار

اهداف منتور کسب وکار چیست؟

در ادامه بحث منتور کسب و کار در اینجا لازم است تا با اهداف انتخاب یک منتور برای کسب و کارمان اشنا شویم. در واقع آنچه از دانسته ها و اطلاعاتی که منتور با شما در میان می گذارد بستگی به اهداف کسب و کار شما دارد.
شغل و کسب و کار شما به طور قطع برای پیشبرد بهتر برنامه ها و رسیدن به موفقیت نیاز به رهبری دارد که مهارت و درک لازم را از هدف و مقصود مجموعه کاری شما داشته باشد.

منتور با همدلی با شما و به دور از احساسات و با دانش لازم برای تک تک خواسته های مجموعه کسب شما برنامه ریزی روشن و قابل دستیابی خواهد داشت. در ادامه با انواع مختلف منتور کسب و کار و ویژگی های آن ها آشنا می شویم.
شاید با یک نگاه اجمالی به تعاریف منتور فکر کنید که منظور از آن راهنمایی های یک مشاور یا مربی باشد اما به هیچ وجه نمیتوان این دو را باهم شبیه دانست.

برخی افراد فکر می کنند که منتور حتماً باید دوست صمیمی یا همکارشان باشد تا راحت تر به بحث و مباحثه با او بپردازند. اما در نگاه کلی منتور ها دارای جنبه های مختلفی هستند که کاملا تخصصی به کمک کسب و کار شما می آیند.
با وجود گسترش مشاغل و پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر منتور های مختلفی در حال فعالیت و کمک به کسب و کار افراد هستند.

  • منتور های سازمانی

سازمان ها و مجموعه های شرکتی قسمت بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند. کارمند های این مجموعه های بزرگ امکان دارد به تنهایی قادر نباشند با هدف و سر مقصود اصلی خود را تطبیق داده و برای پیشبرد اهداف هماهنگ شوند. در اینجا نقش منتور به وضوح مشخص می شود. منتور کسب و کار با زیر نظر گرفتن کارهای تمام افراد مجموعه و ارتباط مناسب با آن ها می تواند بهترین نتیجه و بازخورد را به دست اورد.

  • منتور های نظارتی

همانطوری که از نام آن پیداست منتور وظیفه نظارت به کیفیت کار را بر عهده دارد. یعنی موظف است تا بعد از انجام کار توسط فرد روی نتایج به دست امده نظارت کرده و به تحلیل پیشرفت و یا پس رفت کار بپردازد.

  • منتور های موقعیتی

یکی از پر چالش ترین انواع منتورینگ، منتور های موقعیتی هستند که بیشتر در زمان های حساس و پرچالش رو برو برای کسب و کار به کار گرفته می شوند. در واقع منتور کسب و کار موقعیتی با دانش و تخصصی که از آن موضوع مورد نظر دارد در آن موقعیت به پیشبرد اهداف و موفقیت مجموعه کمک می کند‌.

  • منتور های صنعتی

منتور کسب و کار صنعتی با توجه به حوزه تخصصی خاصی که در یک صنعت دارد می تواند به راه اندازی کسب وکار شما در حوزه مد نظر تان کمک کند‌. در واقع منتور فعال در یک صنعت با تمام چم وخم و بالا وپایین های یک صنعت به طور کامل اشنایی دارد ودید گسترده ای به آن دارد. پس می تواند بهترین همراه و یاری گر برای قرار گرفتن در مسیر صحیح کاری شما باشد.

  • منتور حرفه ای خاص

بعد از اینکه از سمت منتور صنعتی توانستید در مسیر درست و انتخاب یک حرفه خاص برای کسب خود قرار بگیرید حال نوبت به انتخاب منتور حرفه خاص می شود تا با تجارب و مهارت های یک منتور با سابقه بتوانید به پیشرفت مد نظرتان برسید.

مزایای منتور کسب و کار

ویژگی و مهارت یک منتور کسب و کار

منتور کسب و کار رهبر و هدایت کننده‌ای است که در زمان نیاز مسیر اصلی و درست را به افراد نشان می‌دهد. قطعا ویژگی و مهارت یک منتور باعث می‌شود تا از میان گزینه‌هایی که پیش رو دارید، فرد مورد نظر را به عنوان برترین گزینه انتخاب کنید.

مهم ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های یک منتور که باعث می‌شود انتخاب اول باشد عبارتند از:

  • تخصص در زمینه کاری

قطعا شما در زمینه کسب و کارتان نیاز به فرد متخصصی دارید که با دانش و بینش کاملا تخصصی که دارد به ارتقا و پیشرفت شما کمک کرده و در طول مسیر با استفاده از راهنمایی‌ها و کمک های وی شما نیز به یک متخصص تبدیل شوید و بتوانید بهترین نظرات و ایده ها را برای خود و دیگران ارائه دهید.
حال ممکن است شما بتوانید از یک دوست، همکار و بسیاری دیگر از افراد برای راهنمایی در حوزه فعالیتی خود استفاده کنید اما بهترین گزینه و پیشنهاد برای نتیجه قطعی استفاده از منتور کسب و کار با دانش تخصصی می‌باشد.

  • اختصاص زمان کافی و در دسترس بودن

قطعا یک منتور آگاه و منضبط این را می‌داند، فردی که نیاز به منتور دارد با هدف خاص و تایم زمان بندی شده ای اقدام به شروع پروژه خود کرده است.
افراد در جهت توسعه پروژه و کسب و کار خود نیاز به انتخاب یک همراه، یاری گر و مشاور دارند پس منتور کسب و کار ملزم است ساعت کاری کامل و قابل قبولی را برای آن اختصاص دهد. جهت اطمینان و برنامه ریزی بهتر داشتن یک جدول زمان بندی برای جلسات بین منتور و افراد می تواند کمک کننده باشد.

  • اشتیاق کاری

یکی دیگر از خصوصیات مهم یک منتور کسب و کار موفق که موجب پیشبرد اهداف یک پروژه و کسب می شود اشتیاق وی برای انجام کار خواهد بود‌. یک منتور مشتاق و همدل، اشتیاق و صداقتی که از دیدن موفقیت و پیشرفت کاری افراد دارد از اشتیاق دریافت حق و زحمه خود بیشتر است.

  • شنوندگان فعال

درست است که منتور به عنوان رهبر و یاری گر کنار شماست اما یک منتور باید شنونده خوبی برای صحبت‌های مدیر اصلی کسب و کار باشد و در مکالمه و جلساتی که با افراد دارد ابتدا به دقت به صحبت و نظرات و اهداف گوش دهد و سپس به تحلیل و بررسی و ارائه بهترین پیشنهادات بپردازد. منتور خوب و آگاه به وظایف هیچ گونه حواس پرتی و بی تمرکزی در جلسات را جایز نمی‌داند و با دقت و تمرکز کافی بهترین عملکرد را در بحث خواهد داشت.

  • اعتماد به نفس و انگیزه بالا

یک منتور کسب و کار خوب با توجه به مهارت، تخصص و استعدادی که از خود سراغ دارد قطعا اعتماد به نفس و انگیزه کافی برای ادامه مسیر را داشته و می تواند بدون ترس از شکست، همواره بسیاری از مسیر‌ها و راه‌های پیشرفت را به چالش کشیده و با انگیزه بالا، افراد و کسب و کارشان را به اهداف نهایی نزدیک تر کند.

با توجه به نکات گفته شده منتور خوب دارای ویژگی‌های زیادی است که می‌توانید این ویژگی‌ها را مانند قطعات یک پازل کنار هم چیده و بهترین منتور را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

مهارت یک منتور کسب و کار

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.