نقشه حرارتی سایت – هیت مپ چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه حرارتی سایت یا هیت مپ، یکی از ابزارهای کمکی برای بررسی عملکرد داده ‌های یک وب ‌سایت می ‌باشد. شما می ‌توانید با استفاده از این ابزار بسیار عالی به ‌خوبی اشکالات سایت خود را مشخص کرده و بر اساس آن ‌ها محتواهای سایت را بهینه کنید. این امر باعث افزایش مخاطبان سایت شده و در نتیجه کسب ‌و کار شما را رونق می ‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به ‌طور کامل با نقشه حرارتی سایت آشنا کنیم.

توسعه فناور پویا فراز

نقشه حرارتی سایت چیست؟

نقشه حرارتی سایت ابزاری برای تجسم داده است که به کسب ‌و کارهای آنلاین کمک می ‌کند تا متوجه شوند که هر کدام از صفحات خاص وب‌سایتشان چگونه کار می ‌کند. به عبارت ساده ‌تر، نقشه حرارتی وب ‌سایت یک نمایش گرافیکی از داده‌ ها در قالب یک نمودار یا نقشه است که با رنگ ‌های مختلف که مجموعه داده ‌ها و مقادیر مختلف را نشان می‌ دهد، عملکرد سایت را مشخص می‌ کند.

نقشه ‌های حرارتی سایت از یک طیف رنگی گرم به سرد برای نشان دادن عملکرد یک صفحه وب استفاده می ‌کنند. نقاط با گرم‌ ترین رنگ، نشان‌ دهنده بیشترین میزان درگیری بازدید کننده و نقاط با سردترین رنگ، نشان ‌دهنده کمترین درگیری بازدید کننده است. اگر می ‌خواهید بفهمید که کدام بخش از یک صفحه وب بیشترین میزان تعامل بازدید کننده را دارد، بازدیدکنندگان در کجا بیشتر کلیک می‌ کنند، آیا بازدیدکنندگان روی CTA کلیک می ‌کنند یا نه، آیا به انتهای صفحه می ‌رسند یا خیر و بسیاری از رفتارهای دیگر بازدید کننده از این قبیل، نقشه حرارتی سایت ابزاری عالی برای پیدا کردن پاسخ این پرسش ‌ها است.

انواع نقشه ‌های حرارتی سایت

به ‌طور کلی 5 نوع اصلی Heatmap یا نقشه حرارتی سایت وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • Heatmap
  • Clickmap
  • Scrollmap
  • Mouse Tracking Heatmap
  • Eye-Tracking Heatmap

در ادامه هرکدام از این نقشه ‌ها را به‌ صورت مختصر برایتان توضیح خواهیم داد:

  • نقشه‌ های حرارتی معمولی

این نقشه‌ ها به شما کمک می ‌کنند تا اطلاعات مربوط به نحوه رفتار بازدیدکنندگان را جمع ‌آوری کنید و بتوانید از آن داده ‌ها برای سفارشی کردن وب ‌سایت خود مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان استفاده کنید. این ابزار به ‌صورت بصری نشان می ‌دهد که صفحات مختلف در وب‌ سایت شما چه عملکردی در برابر مخاطبان دارد. از ابزار رایگان نقشه حرارتی مبتنی بر هوش مصنوعی VWO برای درک نحوه تعامل بازدیدکنندگان با عناصر صفحه وب ‌سایت استفاده می ‌شود.

  • نقشه ‌های کلیکی

از دیگر انواع نقشه حرارتی سایت می ‌توان به نقشه‌ های کلیکی اشاره کرد. نقشه‌ های کلیکی نشان می ‌دهند که کدام قسمت از صفحه وب شما کمترین و بیشترین کلیک را دارد. از طرفی به ‌صورت بصری نشان می ‌دهند کدام عناصر صفحه وب شما محبوب ‌ترین هستند. نقشه ‌های کلیکی همچنین به شناسایی شکاف‌ های ناوبری در صفحه وب شما کمک می ‌کنند. با استفاده از نقشه ‌های کلیکی، می‌ توانید کلیک‌ های مربوط به قسمت ‌های مختلف مانند تصاویر، پیوندها، CTA ها، ناوبری ‌ها و … را ردیابی کنید.

  • نقشه ‌های اسکرول

Scrollmap یک نمایش بصری از رفتار اسکرول بازدیدکنندگان شما را نشان می ‌دهد. در واقع مشخص می ‌کند که کاربران تا کجای صفحه پایین می ‌روند و همچنین در کدام بخش ‌ها بیشترین زمان را می ‌گذرانند. تعداد بازدیدکنندگانی را که به پایین صفحه پیمایش کرده ‌اند، بازدیدکنندگانی که ۵۰٪ از یک صفحه را پیمایش کرده ‌اند یا جایی که بیشتر بازدیدکنندگان یک صفحه آن را رها کرده ‌اند و موارد دیگری از این‌ دست را نشان می ‌دهد. در نتیجه شما متوجه می ‌شوید که کدام یک از محتواها و یا کدام بخش از یک محتوا جذاب‌تر و کدام بخش نامرتبط با نیاز مخاطبین شما بوده است.

شما می ‌توانید بر اساس گزارش اسکرول مپ، حیاتی ‌ترین عناصر صفحه وب را در بخش ‌هایی قرار دهید که بازدیدکنندگان بیشترین زمان را در آنجا می‌ گذرانند. اسکرول مپ ‌ها فقط داده ‌ها را با رنگ ‌های مختلف نشان نمی‌ دهند، بلکه درصدهایی را نیز مشخص می‌ کنند که به شما اطلاع می ‌دهند چه تعداد کاربر در صفحه وب شما به قسمت‌ های پایین ‌تر رفته ‌اند و چه تعداد این کار را نکرده ‌اند. این داده ‌ها به شناسایی محتوای مهمی که نادیده گرفته می‌شود نیز کمک می ‌کنند.

  • نقشه حرارتی ردیابی موس

نقشه حرارتی ردیابی موس نوع دیگری از انواع نقشه حرارتی سایت است که معمولاً با نام‌های Hover Map، Attention Map و Move Map نیز شناخته می ‌شود. این نقشه مناطقی را نشان می‌ دهد که بازدیدکنندگان مکان ‌نمای خود را بیشتر روی آن می‌ برند.

می ‌توانید از نقشه ‌های حرارتی ردیابی موس برای موارد زیر استفاده کنید:

  • شناسایی کنید که بازدیدکنندگان بیشتر در کدام بخش ‌ها حضور دارند و سپس محتواهای مهم، CTA اولیه، تبلیغات ضروری و غیره را در آن بخش ‌ها قرار دهید.
  • با تجزیه‌ و تحلیل مکان‌ هایی که موس در آن قسمت ‌ها بیشتر مکث می ‌کند و مکان ‌هایی که با سرعت بالاتری موس را پشت سر می‌ گذارنند، می ‌توانید اطلاعات مفیدی را در مورد جایی که بازدیدکننده در حال مرور صفحه وب شما نگاه می‌کند، جمع ‌آوری کنید.

با این ‌حال، مهم است به یاد داشته باشید که موارد فوق ممکن است همیشه به‌ خصوص برای سایت‌ های خبری آنلاین صادق نباشند. این به دلیل وجود پارکرها می ‌باشد. پارکرها بازدیدکنندگانی هستند که نشانگر خود را صرف ‌نظر از آنچه می ‌خوانند و اینکه چه مواردی برایشان مهم ‌تر است، مکان ‌نما را در یک نقطه می ‌گذارند.

  • نقشه حرارتی سایت ردیابی چشم

نقشه حرارتی ردیابی موس، اغلب با نقشه حرارتی ردیابی چشم اشتباه گرفته می ‌شود. بر اساس طول تثبیت و تعداد دفعاتی که بازدیدکننده به یک تصویر نگاه می ‌کند، نقشه حرارتی سایت از نوع ردیابی چشم، جذاب ‌ترین عناصر صفحه را برای بازدیدکنندگان به شکل نقاط «گرم» و «سرد» با ردیابی بر اساس حرکت چشم مخاطبین نشان می‌ دهند.

انسان‌ ها همیشه آنچه با چشم می ‌بینند را بیشتر باور دارند و این دقیقاً همان چیزی است که می ‌تواند برای بسیاری از مشاغل مفید باشد. به ‌عنوان ‌مثال، یک فروشگاه تجارت الکترونیک اگر بتواند بفهمد بازدیدکنندگان هنگام ورود به وب ‌سایت خود بیشتر به چه چیزی نگاه می ‌کنند، می ‌تواند سود بیشتری داشته باشد.

دانستن اینکه چه بخش‌ هایی بیشتر توجه بازدید کننده را به خود جلب می ‌کنند و شناسایی عناصری که می ‌توانند تعامل چشمی بیشتر ایجاد کنند، می ‌تواند به کسب ‌و کارها کمک کند تا تغییرات مبتنی بر داده‌ ها را در وب ‌سایت خود انجام دهند که مطابق با انتظارات بازدید کننده باشد. نقشه ‌های حرارتی ردیابی چشم به‌ ویژه برای تعیین میزان جذابیت تصاویر خاص در یک وب ‌سایت مفید هستند.

ابزارهای سنتی با کمی تجزیه ‌و تحلیل کاربر فقط به شما می ‌گویند که چه تعداد بازدیدکننده به صفحه شما آمده ‌اند و چه تعداد به مشتری تبدیل شده ‌اند، اما نمی ‌توانند دقیقاً مشخص کنند که در طی این دو مرحله چه اتفاقی افتاده است که منجر به اقدامات و نتایج به وجود آمده شده است.

اما Heatmap یا نقشه حرارتی سایت یکی از قدرتمندترین و کارآمدترین ابزارهای تشخیصی است که با استفاده از آن می‌ توانید اطلاعات فراوانی را در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان با صفحات وب خود کشف کنید و از این بینش ‌ها برای بهبود تعامل وب‌ سایت خود و طراحی یک رابط کاربری هوشمندتر برای آن استفاده کنید. برای دریافت مشاوره سئو و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.