گیمیفیکیشن در کسب و کار

گیمیفیکیشن در کسب و کار به قدری در چندسال اخیر قدرتمند عمل کرده است که به راحتی توانسته است وارد حوزه آموزش شود. آموزش بسیاری از مطالب به کمک این روش آسان است و مخاطب با سرعت بیشتری می تواند آن چه که نیاز دارد را فرا بگیرد. گاها گذراندن یک مرحله از یک بازی آموزشی می تواند موثرتر از هزاران خط توضیح باشد. این روش در آموزش از چند طریق قابل دستیابی است:

  • امتیازهایی که به دانشجویان اعطا می کند.
  • ترکیب بازی‌های ویدیویی آموزشی با برنامه درسی.
  • تا بتواند یک رقابت کوچک را بین دانش آموزان برانگیزد.
  • گیمیفیکیشن در استخدام

یکی از اهداف ایجاد گیمیفیکیشن، در استخدام است. به این شکل که می ‌تواند عملکرد و مهارت افراد، در یک نقش خاص را بررسی کند. این روش به شرکت ها امکان می دهد تا برترین نامزدها را انتخاب کرده و از طرف دیگر نامزدها نیز می‌ توانند شرایط کارفرما را بهتر بسنجند. هدف از تمام نمونه‌ های گیمیفیکیشن در آموزش، انگیزه دادن به افراد برای یادگیری، از طریق لذت ‌بخش کردن آن است. برای استفاده و ساخت گیمیفیکیشن آموزشی باید ۵ مرحله زیر را رعایت کنید:

  • ارزیابی مخاطبان آموزش
  • مشخص کردن اهداف یادگیری
  • پیاده سازی گیمیفیکیشن
  • آماده ‌کردن مخاطب و منابع بازی
  • اجرای گیمیفیکیشن
  • گیمیفیکیشن در آموزش

نقشه راه پیاده سازی گیمیفیکشن

برای پیاده سازی یک گیمیفیکیشن راه های مختلفی وجود دارد اما توجه داشته باشید که هدف ما تنها پیاده سازی نیست و ما باید کارایی این متود را بسنجیم شما برای ایجاد یک گیمیفیکیشن موفق باید تمام اهداف و مسیرها را بررسی کنید. رفتارها، اهداف، عاداتی را که می ‌خواهید به دست بیاورید را حتما تعریف کنید. هر هدفی که می ‌خواهید برسید و یا عادت ها و رفتارهایی که قصد دارید، بدست آورید را ابتدا انتخاب کنید و سپس آن را طبقه بندی کنید. به عنوان مثال در زمینه شغلی می ‌خواهید یک طراح حرفه ای شوید، بسیار خوب است اما منظور از یک طراح حرفه ای دقیقا چیست.

آهسته حرکت کنید تا بفهمید چه چیزهایی در این راه خوب و بد هستند. به یاد داشته باشید که دست پیدا کردن به یک سیستم بازی کاملا بی نقص امری زمان بر است، زیرا شما بر اساس نیازها و اهداف خود در حال طراحی و اصلاح هستید، بنابراین همیشه بهتر است به آرامی‌ شروع کنید تا خودتان بفهمید چه عواملی در روند کار شما مفید اند و چه مواردی را اصلا لازم ندارید. به یاد داشته باشید که در آخر المان سرگرمی ‌را به گیمیفیکیشن اضافه کنید تا هنگاهی که خود شما هم بتوانید زا آن لذت ببرید، زیرا این اصلی ترین چیزی است که باعث می ‌شود شما به کار خود ادامه دهید و در این راه نا امید نگردید، زیرا طراحی یک گیمیفیکشن علاوه بر هدف ان که کسب تعهد و وفاداری کاربران است، یک روشی سرگرم کننده هم خواهد بود.

برای استفاده از خدمات منتور کسب و کار با مهندس پویا قندی تماس بگیرید.

اصول طراحی گیمیفیکیشن با ۸ رانه اکتالیسیس

یکی از پیشگامان حوزه تکنولوژی درباره رانه در مبانی اکتالیسیس می‌گوید:
«تمام گیم ‌های موفق روی انواعی از رانه ‌های مشخص بر ما اثر گذاشته و انگیزه ایجاد می ‌کنند تا به‌ سوی کارها سوق پیدا کنیم. قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانیم که اصلا منظور از رانه چیست؟ رانه یا سائق به یک شرایط درونی می ‌گویند که رفتار ما را فعال کرده و به آن جهت می ‌دهد. گاهی از انگیزه هم به‌ جای رانه استفاده می ‌کنند». در حوزه گیمیفیکیشن در حال حاضر 8 رانه تعریف شده است که هر کدام بستر گسترده ای دارند و ما سعی کرده ایم که هر کدام را توضیح دهیم تا شما برداشت دقیق تری نسبت به آن ها داشته باشید.

  • معنای حماسی و ندای درون

در این مورد از پیاده سازی گیمیفیکیشن، یک تمایل که مخاطب در آن معتقد است کاری که انجام می ‌دهد، ارزشی فراتر از خود داشته یا او برای انجام کاری، برگزیده شده است. در بازی‌ هایی که وقت خود را برای نگهداری یا حفاظت از چیزی صرف می‌ کنید مثل زمانی که جهان در حال نابودی است و باید آن را نجات دهید.

  • پیشرفت و دستاورد

در حقیقت تمایل به فراگیری مهارت و پیشرفت در حوزه‌ های گوناگون، عامل اصلی در حل چالش ‌هاست و این مدل از نمونه‌ های گیمیفیکیشن، ساده ‌ترین طراحی گیمیفیکیشن محسوب می‌ شود. یک نمونه گیمیفیکیشن در آموزش، زمانی است که در مدرسه یا مهدکودک بر اساس عملکرد بچه‌ ها، برچسب ‌های ستاره ‌ای به آن ‌ها تعلق می ‌گیرد و کودکان برای این پاداش سعی می ‌کنند تا چالش نقاشی، انجام تکالیف و… را به‌ خوبی پشت سر بگذارند.

  • توانایی بروز خلاقیت و گرفتن بازخورد

بهره مندی از خلاقیت در حل مسائل، یافتن راه‌ های جدید و البته دیدن بازخورد و نتیجه‌ ی دلخواه حس مثبتی در افراد ایجاد می‌ کند. درست مثل بازی لگو که هر بار به دنبال راهی جدید برای گریز از باخت می‌ گردیم ولی اصل بازی هیچ تغییری نکرده است.

  • مالکیت یا تصاحب

هنگامی که یک فرد حس مالکیت به چیزی داشته باشد، برای حفاظت یا گرفتن میزان بیشتری از آن، تلاش می ‌کند. مثل زمانی که در بازی به جمع ‌آوری سکه می ‌پردازید.

  • نفوذ اجتماعی و وابستگی

تمایل به رقابت، پذیرش از سمت افراد، مرتبط با این مورد هستند. شما به سمت چیزی که به نحوی حس کنید به آن ارتباط دارید کشیده می‌ شوید. برای مثال بسیاری از کسب ‌و کارها از برانگیختن حس نوستالژی در جذب خریدار بهره می‌ گیرند.

  • کمیابی و بی‌ صبری

منظور از این مورد تمایل به خواستن چیزی که دور از دسترس است و به این آسانی نمی ‌توانید به دست آورید. اگر مقاله‌ی مربوط به فیسبوک مارکتینگ را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که فیسبوک در ابتدا فقط در اختیار دانشجویان دانشگاه هاروارد بود اما زمانی که برای همه‌ی افراد بالای ۱۳ سال آزاد شد، مردم علاقه زیادی برای ورود به آن نشان دادند.

  • غیرقابل‌ پیش‌ بینی بودن و کنجکاوی

انگیزه‌ ای که شما را برای دیدن ادامه‌ی سریال یا خواندن باقی رمان ترغیب می‌ کند؛ این‌ که می ‌خواهید بدانید آخرش چه خواهد شد؟ برنامه‌ های لاتاری و قرعه ‌کشی از این رانه برای جذب مخاطب استفاده می‌ کنند.

  • ضرر و پیشگیری از آن

این مورد بر اساس سعی در جهت جلوگیری از اتفاقات نامطلوب، یا نابودی چیزی است. مثل هنگاهی که در بازی سعی دارید تا جان کاراکتر خود را حفظ و به مرحله‌ی بعد صعود کنید. در بازاریابی می ‌توانید از این رانه استفاده کنید، به این صورت که مخاطب ترس از‌دست ‌دادن یک فرصت خوب را احساس کند؛ مثل شمارش معکوس برای یک حراجی یا تخفیف. برای مطالعه سایر مقالات به صفحه اصلی سایت پویا فراز مراجعه نمایید.

کاربردهای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن به صورت غالب در حوزه ‌های زیر و با هدف سودآوری مالی و اقتصادی، دستاوردهای اجتماعی، وفاداری مشتری، افزایش کمیت و کیفیت مشارکت و… کاربرد دارد.

  1. گیمیفیکیشن در بانکداری
  2. گیمیفیکیشن در کسب و کار
  3. گیمیفیکیشن در آموزش
  4. گیمیفیکیشن در کلاس درس
  5. گیمیفیکیشن در اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی
  6. گیمیفیکیشن در بازاریابی و تبلیغات
  7. گیمیفیکیشن در سلامت
  8. گیمیفیکیشن در پزشکی
  9. گیمیفیکیشن در خرده فروشی
  10. گیمیفیکیشن در رستوران
  11. گیمیفیکیشن در روانشناسی
  12. گیمیفیکیشن در زندگی شخصی
  13. گیمیفیکیشن در سازمان
  14. گیمیفیکیشن در فروش
  15. گیمیفیکیشن در گردشگری
  16. گیمیفیکیشن در صادرات
  17. گیمیفیکیشن در علوم
  18.  گیمیفیکیشن در تاریخ
  19. گیمیفیکیشن در برنامه نویسی
  20. گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ
  21. گیمیفیکیشن در هوا و فضا
  22. گیمیفیکیشن در خلبانی
  23. گیمیفیکیشن در رانندگی
  24. گیمیفیکیشن در مهندسی
  25. گیمیفیکیشن در باستان شناسی
  26. گیمیفیکیشن در یادگیری زبان
  27. گیمیفیکیشن در وبسایت ها
  28. گیمیفیکیشن در هوش مصنوعی
  29. گیمیفیکیشن در تکنولوژی
  30. گیمیفیکیشن در تحلیل داده
  31. گیمیفیکیشن در کارهای نظامی
  32. گیمیفیکیشن در خودروسازی
  33. گیمیفیکیشن در هواشناسی

هدف گیمیفیکیشن

هدف اصلی از الگو تاکید بر جنبه‌ و انگیزه ‌های افراد در همه جهت است. یعنی به جای ایجاد عملکرد محور که هدفش کارایی است، با طراحی انسان محور، برای انگیزه ‌های انسانی بهینه شوند. در حال حاضر بیشتر سیستم‌ ها عملکردگرا هستند، یعنی متمرکز بر عملکرد بوده و به نحوی طراحی شده‌اند که کارها درست و سریع انجام شوند. کارخانه‌ ای را تصور کنید که کارگرانش کارهای خود را انجام می ‌دهند، فقط به این دلیل که مجبورند و باید این کار را بکنند.

در صورتی که پیاده سازی فرد محور یادآوری می‌ کند که اشخاص درون یک سیستم، انسان هستند و احساسات دارند. آن‌ ها می ‌توانند حس‌ های مختلفی مانند عدم امنیت، بی‌ انگیزگی و حتی اجبار داشته باشند. بنابراین چقدر خوب می ‌شود اگر این سیستم به کمک گیمیفیکیشن، متناسب با احساسات و انگیزه‌های آن‌ ها بهینه شود تا تعامل و مشارکت آن‌ ها هم بیشتر شود. اگر مقالات تکنولوژی را دنبال کنید به خوبی می دانید که عموما شرکت ها به دنبال فرایندهایی هستند که در آن تنها سیستم تصمیم گیرنده است و هوش مصنوعی همه کارها را به دوش می کشد. حذف انسان و فرایندها انسانی از چرخه و سپردن آن ها به دست ماشین ها روندی است که گیمیفیکیشن تاحدی می خواهد جلوی آن را بگیرد.

مقاله پیشنهادی : گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن کلاه سفید چیست؟

به اصولی که از رانه‌ های بالای لیست بهره میبرند، گفته می ‌شود. اگر گزینه ای به این دلیل برای شما جذاب باشد که به شما امکان می ‌دهد خلاقیت خود را بروز دهید یا از طریق تسلط بر مهارتی به شما احساس موفقیت می ‌دهد، باعث می ‌شود احساس بسیار خوب و قدرتمندی داشته باشید.

گیمیفیکیشن کلاه سیاه چیست؟

به اصولی که از رانه‌ های پایینی لیست استفاده می ‌کنند، گفته می ‌شود. اگر یک وظیفه را انجام می‌ دهید چون نمی‌ دانید قرار است بعدش چه اتفاقی بیافتد، یا دائماً ترس از دست دادن چیزی را دارید، حتی اگر انگیزه بالایی هم برای انجام آن کار داشته باشید، شاید حس بدی به شما دست بدهد. به همین دلیل مشکل بازی ‌هایی که طبق چارچوب خاص از تکنیک ‌های بازی کلاه سیاه استفاده می ‌کنند این است که شاید باعث افزایش درآمد شوند، اما احساس خوبی به کاربران نمی ‌دهد. توجه کنید که کلاه سیاه بودن همیشه بد نیست.

این رانه ‌ها فقط جهت دهنده هستند و می توانند برای نتایج مفید هم به کارگیری شوند. بسیاری از افراد با استفاده از کلاه سیاه کاری می ‌کنند تا هر روز بیشتر به باشگاه بروند، غذای سالم بخورند. گیمیفیکیشن کلاه سیاه خود می تواند یک الگو سازنده را پیاده سازی کند که نه تنها بد نیست بلکه کمک رسان هم خواهد بود. به خاطر داشته باشید که یک سیستم گیمیفیکیشن خوب نیازی به داشتن تمام رانه‌ ها ندارد. در واقع قرار نیست که تمام جنبه های کاری شما به طور متعادل باشد. شما باید برحسی هدفی که دارید، از رانه ‌ها و تکنیک ها استفاده کنید. از ابزار اکتالیسیس برای تحلیل گیمیفیکیشن ها استفاده می شود. در نهایت امتیاز نهایی فریم ورک اکتالیسیس شما مشخص می‌شود که جهت ‌گیری آن بیشتر به سمت گیمیفیکیشن کلاه سیاه بوده یا کلاه سفید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.