اشتباهات رایج در طراحی سایت

اشتباهات زیادی در طراحی وب وجود دارد که می تواند بر تجربه کاربری وب سایت تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه منجر به کاهش ترافیک و از دست رفتن درآمد کاری شما شود. از این رو، اثربخشی یک وب سایت، در گرو اجتناب از این اشتباهات و سایر اشتباهات رایج و مشابه در طراحی وب خواهد بود.

توسعه فناور پویا فراز

اشتباهات مهم و رایج در طراحی وب سایت

1.چیدمان ناوبری با پیکربندی ضعیف

نادیده گرفتن مرحله اساسی طوفان فکری در تهیه نقشه سایت، اساس چندین اشتباه رایج طراحی وب است. یکی از برجسته ترین موارد این دسته، پیکربندی ضعیف منو و طرح ناوبری است. ساختار ناوبری نامناسب، می‌ تواند در طولانی مدت بازدیدکنندگان وب‌ سایت شما را زده کند؛ زیرا پیمایش در وب‌ سایت‌ هایی که ساختاری تصادفی و غیرقابل پیشبینی دارند، خوشایند و عامه پسند نیست.

فرض کنید در حال طراحی یک وب سایت با تعداد زیادی صفحه(page) هستید. پس منطقی است که این صفحات را به دسته های کوچکتر گروه بندی کرده و آن ها را به صورت سلسله مراتب مشخص مرتب کنیم تا کاربران بتوانند بی دردسر و مستقیم به بخش مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این، شیوه ناوبری برای هر دستگاه نباید یکسان باشد؛ چرا که رزولوشن و جهت لود شدن صفحات سایت شما در دستگاه های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، در حین کار با موبایل، می‌توانید یک استراتژی منوی همبرگری را انتخاب کنید که برای پیمایش در صفحه‌ های کوچک‌ تر مانند صفحات موبایل عالی است. اگر می‌ خواهید پیمایش وب‌ سایت خود را در تلفن همراه و تبلت مقایسه کنید، می‌توانید از مرورگر LT Browser 2.0 استفاده کنید. این مرورگر، یک ابزار تست موبایل پسند برای آزمایش طراحی‌ های ریسپانسیو وب است.

مرورگر LT Browser 2.0، یک مرورگر برای ساخت، آزمایش و اشکال زدایی وب‌ سایت‌ ها در نمای تلفن همراه است که بیش از 53 درگاه  از پیش طراحی شده برای موبایل، تبلت، لپ‌ تاپ و رایانه رومیزی را به برنامه نویسان وب ارائه می دهد.

2.جستجوی بد

هنگامی که ناوبری وب سایت نمی تواند نتیجه مورد انتظار را به کاربران ارائه دهد، استفاده از ابزار جستجو شاید پناهگاه آخر کاربران باشد! آبجکت جستجو باید تا حد زیادی منعطف طراحی شده و بتواند اشتباهات تایپی، جمع، خط تیره یا انواع دیگری از عبارت‌ های پیشبینی نشده را کنترل کرده و یک تجربه کاربری رضایت‌ بخش را ارائه دهد.

مهم ترین تأثیرات منفی جستجوهای بد کدامند؟

  • ناامید کردن کاربر:
    اگر کاربران نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، ممکن است ناامید شده و وب سایت شما را رها کنند. این عمل، می تواند منجر به نرخ پرش بالای وبسایت شما شود که برای عملکرد کلی وب سایتتان در رتبه بندی گوگل بسیار بد است.
  • تعامل ضعیف:
    اثر منفی دیگری که جستجوی بد بر جای می گذارد، کاهش تعامل کاربر در وب سایت شما خواهد بود. کاربران ممکن است زمان کمتری را در سایت بگذرانند، صفحات کمتری را بخوانند و یا هرگز برنگردند! هرکدام از این موارد بر آمار و عملکرد کلی وب سایت تأثیر منفی آشکاری خواهد گذاشت.
  • سئوی ضعیف:
    در زمان رتبه بندی نتایج جستجو، موتورهای جستجو کیفیت و عملکرد همه بخش های یک سایت را بررسی مورد توجه قرار می دهند. نرخ پرش بالا از یک سو و ماندگاری و تعامل کم کاربران از سوی دیگر، ممکن است به رتبه وبسایتتان آسیب برسانند و در نتیجه، ترافیک زیادی را از دست خواهید داد.
  • تبدیل کاهش یافته:
    زمانی که کاربران نتوانند خدمات یا محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند، تبدیل‌ مشتریان منفعل به مشتریان فعال و کنشگر با اختلال رو به رو می شود. این بدان معناست که بخش زیادی از فروش و درآمد بالقوه شما از دست خواهد رفت.

با بهبود الگوریتم جستجو و آزمایش مداوم عملکرد جستجوی وب سایت، می توان به مرور مشکلات آن را حل کرد. سعی کنید از دریچه دیدگاه یه کاربر به وبسایت خود نگاه کنید تا بتوانید طراحی کاربرپسندتری ارائه بدهید. علاوه بر این، می‌توانید گزینه‌ های فیلتر و پیشنهاد ویژه را در نوار جستجوی خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند در زمان کمتر، نتایج سریع تر و دقیق تری دریافت کنند.

اشتباه رایج در طراحی سایت

3.عدم اولویت دسترسی به محتوای سایت

میلیون‌ها نفر با انواع مختلفی از شرایط های خاص وجود دارند که عدم توجه به شرایط این کاربران در رویکرد تفکر طراحی، می‌تواند یکی از اشتباهات اصلی و در عین حال رایج طراحی وب‌ سایت باشد. بیایید این مورد را با یک مثال بررسی کنیم:

اندازه متن، تضاد رنگ، عنوان صفحه، متن جایگزین تصویر، قابلیت دسترسی به صفحه کلید، محتویات متحرک و چشمک زن مانند چرخ فلک ها، تبلیغات، پخش خودکار ویدیوها و پیمایش فیدهای خبری، اجزای حیاتی یک وب سایت از نقطه نظر دسترسی هستند.

یک فرد مبتلا به هایپرمتروپی ممکن است بخواهد محتوا را روی دستگاه های کوچک را بزرگنمایی کند. فرد مبتلا به اختلال بینایی ممکن است شنیدن را به مطالعه نسخه تایپی محتوا ترجیح دهد. کاربر با اختلال کاهش توجه ممکن است بخواهد چرخ فلک ها و … را متوقف کند. یک طراحی وب خوب، برای هرکدام از این مشکلات، دسترسی لازم را ایجاد می کند تا انعطاف پذیری سبک طراحی برای انواع کاربران گسترده تر شود.

4.عدم پایبندی به رویکرد امنیت وب سایت

اگرچه امنیت وب سایت تا حدودی جنبه فنی وابسته به معماری دارد، اما با طراحی وب سایت و سفرهای کاربر نیز مرتبط است. اگر سطح بالا بودن امنیت وب سایت از مرحله طراحی در اولویت قرار گیرد، می توان از بسیاری از اشتباهات طراحی وب که مرتبط با امنیت هستند، جلوگیری کرد. قرار دادن داده های مهم تجاری در پشت دیوارهای احراز هویت، مثال خوبی برای این مورد است. در بخش پایین، برخی از اشتباهات رایج در طراحی وب که با امنیت وب سایت مرتبط هستند، آورده شده است:

  • عدم استفاده از HTTPS:

برای محافظت از داده های حساس مانند اعتبارنامه، داده های اداری و تجاری، ورود به سیستم و اطلاعات مالی، HTTPS، یک فناوری ضروری برای برقراری ارتباطات اینترنتی ایمن خواهد بود. بدون HTTPS، وب سایت ها در معرض خطر هک شدن یا دسترسی ساده به داده های خصوصی توسط افراد غیرمجاز هستند.

  • الزامات رمز عبور ضعیف:

یکی از دلایلی که یک اطلاعات وب سایت در معرض حمله قرار می گیرد، رمزهای عبور ضعیفی هستند که در یک چشم به هم زدن هک می شوند. پسوردهای قوی که همزمان دارای حروف بزرگ و کوچک، ارقام و کاراکترهای خاص هستند، امنیت به شدت بالایی دارند که نمی توان از سد آن ها به سادگی عبور کرد.

  • عدم وجود استراتژی های پشتیبان گیری(Backup) و بازیابی:

ممکن است داده های وب سایت به دلیل هک، خرابی سخت افزاری یا سایر شرایط پیش بینی نشده از بین برود. برای اطمینان از اینکه داده‌ های وب‌ سایت را می‌توان در صورت بروز هرگونه فاجعه ای بازیابی کرد، طراحان وب باید رویه‌ های پشتیبان‌ گیری و بازیابی را در دستور کار خود قرار بدهند.

اشتباهات رایج در طراحی وب

5.طراحی وب غیر واکنشگرا (non responsive)

طراحی وب باید به گونه ای باشد که با مرورگرها و دستگاه‌ های مختلف با رزولوشن و ابعاد متنوع، پاسخگو و سازگار باشد تا تجربه کاربری خوبی را همه کاربران منتقل کند. یکی از اشتباهات بزرگ طراحی وب در توسعه وب سایت، طراحی نقشه راه برای پلتفرم ها و دستگاه های مختلف است؛ در حالی که اولویت شما باید حفظ سازگاری هرچه بیشتر با دستگاه‌ها باشد.

تأثیرات منفی طراحی غیر ریسپانسیو

  • هزینه های نگهداری بالاتر:

تهیه و اجرای یک نسخه موبایل جداگانه از یک وب سایت می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد. از سوی دیگر، یک وب‌سایت واکنش‌ گرا برای انطباق با اندازه‌ های مختلف صفحه نمایش و دستگاه‌ ها طراحی شده است که به طور بالقوه هزینه‌ های طراحی و نگهداری را در طولانی‌ مدت کاهش می‌دهد.

  • تجربه کاربری ضعیف:

یک وب سایت غیر ریسپانسیو ممکن است استفاده و تعامل با سایت را برای کاربران تلفن همراه دشوار کند و در نتیجه، تجربه کاربری ضعیفی را به مخاطبانتان ارائه دهد. این عمل ممکن است منجر به نرخ پرش بالا و تعامل کم شود؛ زیرا کاربران ممکن است در تلاش برای پیدا کردن گزینه های ساده و در عین حال شیک تر، از سایت شما خارج شوند.

  • کاهش ترافیک:

از آنجایی که روز به روز دستگاه های تلفن همراه محبوب تر می شوند، یک وب سایت غیر ریسپانسیو ممکن است نتواند امتیاز خوبی در نتایج جستجوی تلفن همراه برای خود کسب کند. کاربران بیشتر بر روی سایت‌ های سازگار با موبایل کلیک می‌ کنند که در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری دارند؛ اتفاقی که می تواند شدیدا منجر به کاهش ترافیک و به طبع، درآمد سایت شما شود.

اشتباهات رایج وب سایت

6.اولویت بندی نکردن گریدها و ستون ها

با استفاده از ترفندها و تکنیک‌ های CSS، طراحان می‌ توانند یک تجربه کاربری یکپارچه ارائه دهند که در آن، محتوا به‌طور خودکار با استفاده از سطرها و ستون‌ ها بخش‌بندی و تراز می‌ شود.

برای مثال یکی از اشتباهات طراحی وب مرتبط با CSS Grid که اکثر طراحان مرتکب آن می شوند، گیج شدن در میان اعداد CSS است. هنگام طراحی برای فریمورک‌ های CSS مانند بوت استرپ، تعداد ستون‌ ها را در یک ردیف می‌ شماریم که این تعداد معمولاً 12 عدد است؛ اما در سیستم گرید، خطوط یا پشته‌ ها را باید شمرد.

7.بهینه سازی وب سایت برای کلمات کلیدی

یکی از مهمترین اشتباهات رایج طراحی وب سایت در زمینه سئو، شامل عدم استفاده از برچسب عنوان و عنوان است. برای مثال استفاده از فونت های بزرگتر به اندازه استفاده از تگ های H1 و H2 برای سئو تاثیرگذار نخواهد بود. در اینجا برخی از اشتباهات رایج طراحی وب در رابطه با سئو را جمع آوری کرده ایم که هر طراح وب باید از آن ها اجتناب کند:

  • ساختار URL اشتباه:

URL ها باید معنی دار و مختصر باشند. گنجاندن کلمات کلیدی در URL می تواند به سئو کمک کند. URL های طولانی، پیچیده و غیر توصیفی می توانند به سئو آسیب برسانند.

  • عدم وجود تگ های عنوان:

تگ های عنوان (H1، H2، H3، و غیره) به سازماندهی و ساختار محتوای وبسایت شما کمک می کنند. علاوه بر این، تگ های عنوان وظیفه مطلع کردن موتورهای جستجو از محتویات یک صفحه را بر عهده دارند. اگر تگ های عنوان وجود نداشته باشند یا به درستی استباده نشوند، ممکن است موتورهای جستجو در هنگام تفسیر محتوای صفحه دچار مشکل شوند.

  • محتوای تکراری:

مطالب تکراری به طور بالقوه می توانند به رتبه بندی SEO شما آسیب برساند. بسیار مهم است که تضمین کنید محتوای وب سایت شما منحصر به فرد بوده و از منابع دیگر سرقت نشده است!

  • محتوای Al-Generated:

طبق دستورالعمل های وبمستر گوگل، محتوای تولید شده توسط Al یا هوش مصنوعی، به عنوان اسپم در نظر گرفته شده که می توانند به رتبه سئوی وب سایت شما آسیب برسانند.

  • استفاده نادرست از متا تگ ها:

متا تگ ها که شامل تگ های عنوان و توضیحات متا هستند، برای سئو ضروری بوده و شیوه بکارگیری خاص خود را دارند. متاتگ ها باید به صورت مختصر و توصیفی باشند و کلمات کلیدی ضروری در آن ها گنجانده شود.

اشتباهات رایج طراحی وب سایت

8.استفاده از طرح رنگ نامناسب

طرح رنگ نامناسب، یکی از اشتباهات رایج طراحی وب است که کمتر به آن توجه می شود. طرح رنگ های مختلف، بر احساسات، نگرش ها و رفتار بازدیدکنندگان تأثیر می گذارند. اگر می خواهید از نگاه مخاطبان خود در اولین برداشت، عالی به نظر برسید، استفاده از رنگ های مناسب بسیار مهم است.

رایج ترین اشتباهات در استفاده از طرح رنگ ها

  • استفاده بیش از حد از رنگ:

وب‌ سایتی با رنگ آمیزی بیش از حد ممکن است بازدیدکنندگان را آزار دهد. بسیار مهم است که یکبار برای همیشه، یک طرح رنگ مناسب و محدود انتخاب کرده و سپس آن را به طور مداوم در سراسر وب سایت خود اعمال کنید.

  • استفاده از تنوع های زیاد یک رنگ:

استفاده از تنوع های زیاد از یک رنگ ممکن است یک وب سایت را کسل کننده به نظر برسانند؛ این اتفاق حتی زمانی که از تنها یک رنگ استفاده می کنید نیز محتمل است. استفاده از رنگ های مکمل یا متضاد، برای تنوع بخشیدن به طرح رنگ وبسایتی که طراحی می کنید، بسیار مهم است.

  • عدم آزمایش طرح رنگ:

برای اطمینان از اینکه انتخاب رنگی که انجام داده اید، در دستگاه‌ ها و اندازه‌ های صفحه‌ نمایش مختلف، جذاب و سازگار به نظر می‌رسد، باید آن را روی چندین نوع دیوایس واقعی آزمایش کنید.

رایج ترین اشتباهات سایت

9.کال تو اکشن یا CTA نامشخص

اگر با کال تو اکشن یا CTA آشنا باشید، حتما می دانید که CTAها، باید به گونه ای طراحی شوند که کاربران را به انجام فوری یک عمل خاص تشویق کرده و این کار را با عباراتی فریبنده و جذاب و در عین حال کوتاه، انجام دهند. وجود CTA نامشخص، یکی دیگر از مشکلات رایج در طراحی وب است که به وفور به چشم می خورد.

کسب و کارهای دیجیتال، مانند یک قیف یا خط لوله بازاریابی و فروش هستند. بازدیدکنندگان وب سایت شما ضمن عبور از این قیف بازاریابی، باید از مرحله مشتریان بالقوه و منفعل، به مرحله مشتریان بالفعل و کنشگر تبدیل شوند. عدم ارائه یک کال تو اکشن واضح در مکان های مناسب، ممکن است منجر به عدم تبدیل بسیاری از مشتریان بالقوه شود. همچنین استفاده بیش از حد از CTA نیز ممکن است به ایجاد یک چشم انداز آزاردهنده از وبسایت شما منجر شود.

10.تصاویر با طراحی ضعیف و یا بهینه نشده

همه ما می دانیم که تصاویر و گرافیک، بخش مهمی از طراحی وب هستند. هنگامی که طراحی تصاویر به خوبی انجام شود، آن هامی توانند پیام خود را به وضوح به بازدید کنندگان منتقل کنند. در نقطه مقابل، اگر جاگیری و طراحی و گزینش تصاویر با سایر بخش های محتوا هماهنگی لازم را نداشته باشد، گیج شدن خواننده یک رویداد بسیار محتمل است. بسیاری از کسب و کارها هنوز به تصاویر خود توجهی ندارند و از تصاویر بی کیفیت و بی ربط استفاده می کنند.

بنابراین توجه داشته باشید که هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید؛ زیرا تصاویر با کیفیت پایین، ظاهر و جلوه بصری وب سایت شما را خراب می کنند و با آزرده کردن کابرانتان، تبدیل سرنخ با مشتری را بیش از پیش سخت خواهند کرد. به بیان دیگر، تصاویر نامربوط فقط بازدیدکنندگان شما را گیج می کند و آنها را وادار می کند که اقدام مورد نظر را انجام ندهند.

نکته مهم دیگری که در این بخش باید به آن توجه کنید، عدم استفاده بیش از حد از مدیای های مختلف است؛ زیرا عدم تعادل میان محتوا، مدیا و CTA می تواند جلب توجه به CTA را کاهش داده و باز هم نرخ تبدیل مشتریان شما کاهش یابد.

11.نادیده گرفتن صفحات سفارشی

طراحی وب به توسعه طرح‌ بندی‌ ها و سفرهای کاربر محدود نمی‌ شود. از نقطه نظر سئو، چندین اشتباه رایج در طراحی وب سایت به راحتی قابل اجتناب هستند.

اولین اشتباه طراحی وب سایت که از نظر سئو حیاتی است، عدم وجود یک قالب اختصاصی برای صفحه 404 می باشد. برای حل این مشکل، می‌توانید یک صفحه 404 سفارشی برای دامنه خود طراحی و راه اندازی کنید تا هم در زمینه سئو موفق عمل کنید و هم در جواب سرچ صفحاتی که در وبسایتتان وجود ندارد، حرفی برای گفتن به کاربرانتان داشته باشید. همچنین می‌ توانید از تغییر مسیرهای (redirect) 302 یا 301 برای پیوند دادن یک صفحه به صفحه دیگری در وب استفاده کنید.

لینک های شکسته شده و بی نتیجه در یک وب سایت، به اعتبار یک تجارت آسیب می زنند. کاربران پس از برخورد با چنین مواردی، احساس می کنند که وب سایت پیش رو، یک کلاهبردار است و محصول یا خدمتی که ارائه می دهد، استاندارد و با کیفیت نخواهد بود. شایان ذکر است که با استفاده از تغییر مسیرهای 302 یا 301، لینک های شکسته شده به راحتی قابل کنترل هستند.

اشتباه طراحی وب سایت

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.