مخاطب شناسی در طراحی سایت

مخاطب شناسی در سایت

ایا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که مخاطب شناسی در سایت ، از مهم ترین عوامل پیشرفت در کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابی است؟
چطور می توانید نیازها و خواسته های مخاطبان سایتتان را شناسایی کنید؟
چرا مخاطب شناسی در بهبود تجربه کاربری تاثیر به سزایی دارد؟
با توجه به اهمیت رفتار شناسی مخاطبان سایت در ادامه در مورد نحوه رفتار شناسی مخاطبان، مبانی و اصول آن و نحوه استفاده بهینه از این تخصص در بهبود تجربه کاربران به طور کامل توضیح داده می شود و با پاسخ دهی به سوالات مطرح شده در بالا، منطقی ترین راه های جذب و حفظ مخاطب خدمت شما ارائه می شود.

توسعه فناور پویا فراز

مخاطب شناسی = افزایش نرخ تبدیل پذیری

مخاطب شناسی دانشی است که به بررسی رفتار و نیاز های مخاطب می پردازد تا محتوایی تاثیر گذار که موجب جذب و حفظ مخاطب شود را ارائه کند. در واقع آشنایی با علایق و خواسته های کاربران را می توانیم پایه و زیر بنای کسب و کار های اینترنتی بدانیم.
هرچه این گام را پر قدرت تر بردارید و تحلیل و آنالیز دقیق تری از مخاطب داشته باشید به سرعت به پیشرفت های مورد نظرتان دست پیدا می کنید. پس بهترین راه کار این است که هر آنچه از وقت و انرژی لازم است را به مخاطب شناسی اختصاص دهید تا به اهداف تجاری مورد نظرتان دست پیدا کنید.
نکته دیگر که باید به آن توجه کنیم این است که در طراحی سایت علاوه بر اینکه به زیبایی و پوسته ساختار سایت توجه می شود، اگر به شناخت مخاطب توجه نشود، یقینا ظاهر شیک و زیبای سایت هیچ سود اوری برایتان نخواهد داشت. و تمام انرژی که برای ظاهر و زیبایی سایت هم اختصاص داده اید تلف می شود.
پس یک سایت عملکردی که علاوه بر ظاهر و جلوه سایت به نیاز های مخاطب نیز توجه دارد به سرعت به اهداف مربوط به تجارت، و بازاریابی و سود آوری دست پیدا خواهد کرد.
حال در نظر بگیرید که مخاطبان به سایت شما مراجعه می کنند اما نوع طراحی سایت، محتواهای موجود در سایت برای مخاطبان هیچ جذابیتی ندارد. این به چه معناست؟
می توان گفت شما برای طراحی سایت و محتواهای موجود در سایتتان هیچ اهمیتی به سلیقه و خواسته مخاطب نداده اید و مثل این است که هیچ سایتی ندارید. چون مخاطب بعد از اینکه به خواسته و نیاز خود در سایت شما دست پیدا نکند به سرعت سایت شما را ترک کرده و به سایت رقیب می رود.

نکات اساسی در مخاطب شناسی

نکات اساسی در مخاطب شناسی در طراحی سایت

اولویت اصلی با پرسونای مخاطبان هدف است. پرسونای مخاطب شامل تمام ویژگی های شخصیتی و رفتاری کاربران است. با استفاده از پرسونای مخاطب می توان به نتایج دلخواه دست پیدا کرد.
شما قبل از طراحی سایت باید مشتری ایده آل و مخاطب هدف را شناسایی کنید. اینکه بدانید مشتری هدف شما چه خواسته و نیازی دارد، از چه مواردی پرهیز می کند، می تواند به شما کمک کند تا یک سایت ایده آل طراحی کنید.
بسیاری از افراد ممکن است در شروع کسب و کار اینترنتی تازه کار باشند و برای طراحی سایت خود، تصویر درستی از مخاطب نداشته باشند. در این موارد برای شناخت بهتر مشتری بهتر است از تحقیقات بازار استقاده شود.
تحقیقات بازار این امکان را به ما می دهد تا نقاط ضعف بازار را شناسایی کنیم و با بررسی و آنالیز آن ها بتوانیم محصولات و خدماتی کاربردی برای مخاطب ارائه دهیم. با اندکی سیاست تجاری می توان منافذ و کمبود های موجود در بازار را با خدمات و محصولاتی که بتواند این کاستی ها را جبران کند، پر کرد.
قطعا پیش از شما بسیاری از افراد دیگر در این حرفه فعالیت داشته اند. شناخت مشتریان رقبا به شما کمک می کند تا سایتی را طراحی کنید تا مشتریان بیشتری را جذب و حفظ کنید.
رقبا را می توان مهم ترین دارایی های دنیای تجارت به شمار اورد. نحوه فعالیت رقبای شما در بازار تجاری اگر درست آنالیز و بررسی شود به رشد شما کمک می کند. اینکه مشتریان رقبا از کدام محصول و خدمات بیشتر استفاده می کنند، در کدام شبکه ها اجتماعی فعال تر هستند، اطلاعات مفیدی هستند که باعث می‌شوند در وقت و هزینه ها صرفه جویی کنید.
در شناخت نیاز های مشتریان بهتر است به مشتریان قبلی هم نگاهی داشته باشید. با توجه به کالا و خدمتی که ارائه می دهید می توان مشتریان معمول را پیدا کرد.
سن، جنسیت، شغل، سطح درامد، مشکلات، نیاز ها، منطقه جغرافیایی و حتی تفریحات و سرگرمی های مخاطب از آن دست اطلاعاتی هستند که بهتر است در مورد مخاطبان سایت خود بدانید.

مخاطب شناسی

هر مخاطب در مورد طرح، فونت، سبک، المان ها و محتواهای موجود سلیقه خاصی دارد. پس بهتر است شکل طراحی سایت به نحوی باشد که در برگیرنده سلیقه تمام مشتریان باشد و موجب حفظ مشتری در سایت شود.
هرچه اطلاعات دقیق تری در مورد مشتریان داشته باشید، به شما کمک می کند تا در زمان طراحی سایت به جای عملکرد تصادفی، تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید. عملکرد دقیق موجب تعامل بیشتر با مخاطب و کاهش نرخ خروج می شود.
رنگ شناسی از قدرتمند ترین ابزارهایی است که برای شناسایی مخاطب و بهبود تجربه کاربری استفاده می شود. رنگ ها بر احساسات و روحیه مخاطب تاثیر زیادی دارند. پس با شناخت نیاز و خواست مخاطب می بایستی رنگی را برای طراحی سایت انتخاب کنید که پیام اصلی شما را منتقل کند و رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.
استفاده از نظرسنجی یکی از مرسوم ترین راه های مخاطب شناسی است که با استفاده از آن می توان دیدگاه ها و نظرات مشتری را به شکل دقیقی تحلیل کرد.
از مهم ترین سیستم های رفتار شناسی کاربران در وب سایت ها، گوگل آنالیتیکس است. این ابزار کاربردی، اطلاعات دقیقی از کاربرانی که به سایت شما وارد شده اند را آنالیز و بررسی می کند.
در واقع گوگل برای جمع آوری اطلاعات می تواند از اکانت گوگل، کوکی مرورگر و شبکه های اجتماعی استفاده می کند و اطلاعات اولیه را درباره مخاطب به دست اورد.

در قدم بعدی گوگل آنالیتیکس به بررسی رفتارهای مخاطب در گوگل می پردازد. سایت هایی که مخاطب در طول روز به آن ها سر می زند، چه فعالیت هایی در گوگل را مرتبا تکرار می کند، در کدام سایت ها زمان بیشتری را سپری می کند.
با استقاده از داده های که این ابزار در مورد رفتار های مخاطب جمع آوری می کند، می توان بهترین تصمیمات را برای محتوا و خدماتی که قرار است برای مشتریان خود ارائه دهید، اتخاذ کنید و در وقت و زمان نیز صرفه جویی کنید.

رفتارهای مخاطب در گوگل

راه های زیادی برای مخاطب شناسی برای طراحی یک وب سایت وجود دارد که از مهم ترین آن می توانیم به پرسونای مخاطب هدف، تحقیقات بازار، شناخت رقبا، تعامل مداوم و گوگل آنالیتیکس اشاره کرد. برای دریافت مشاوره طراحی سایت با مهندس پویا قندی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.