واکنش گرایی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو

آیا می ‌دانستید، طراحی سایت ریسپانسیو نقش مهمی در ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو گوگل دارد؟
آیا تا به حال با استفاده از تلفن همراه هوشمند و یا تبلت خود وارد سایتی شده اید که برای مشاهده محتواها مشکلی برایتان پیش آمده باشد؟
آیا تا به حال سایتی را به دلیل عدم ریسپانسیو بودن، ترک کرده اید؟
آیا می‌دانستید که بیشتر از ۵۰ درصد کاربران اینترنت از تلفن های همراهی که در دست دارند برای وب گردی استفاده می کنند؟
به نظر شما ابعاد صفحه و نوع دستگاهی که برای ورود به یک سایت استفاده می کنید بر روی مشاهده محتوا تاثیر گذار است؟
سوالاتی که به تازگی مطرح شد، نشان دهنده آن است که چرا طراحی سایت ریسپانسیو یک نیاز اصلی و مهم برای هر وب سایتی است. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو و چگونگی طراحی یک سایت موفق و کاربردی ارائه شده است.

توسعه فناور پویا فراز

سایت ریسپانسیو (responsive) چیست؟

وقتی سایتی با ابعاد و صفحات نمایش گرهای مختلف سازگاری داشته باشد به این معنی است که این سایت به شکل ریسپانسیو یا همان واکنش گرا طراحی شده است. در واقع این گونه سایت ها به هر دستگاه با هر ابعاد صفحه نمایش واکنش نشان داده و با شکل و اندازه صفحه تطبیق پیدا می کنند.
اگر بخواهیم این مفهوم را به صورت باز شده و ساده تر توضیح دهیم باید بگوییم وقتی کاربران بابت ورود به سایتی دغدغه استفاده از دستگاه خاصی را نداشته باشند و با هر دستگاهی با صفحه نمایش گر کوچک یا بزرگ یا متوسط اعم از انواع گوشی موبایل، تبلت، آی پد، لپ تاب، انواع مانیتور و سیستم کامپیوتر رومیزی بتوانند به راحتی سایت مورد نظر خود را بررسی کنند و نیازی به تغییر اندازه صفحه ندارند.
پس به طور کلی سایتی که بتواند به تمام کاربران خود که با هر دستگاه بزرگ یا کوچکی وارد آن صفحه شوند، نمایش صفحه کامل و بی عیب و نقص داشته باشد، سایت موفق نامید.
تکنیک هایی مثل تغییر اندازه فونت، تصاویر، المان ها و ظاهر صفحه و هم چنین طرح های فلکسیبل، برای طراحی سایت ریسپانسیو بسیار کار آمد هستند. با استفاده از گرید های شبکه ای می توان بهترین طراحی سایت را برای دستگاه های مختلف داشت.
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا پلتفورم های ریسپانسیو قابلیت نمایش بر روی دستگاه های مختلف با ابعاد گوناگون را داشته باشند، این است که دارای url و html یکسانی هستند.‌
با توجه به گستردگی استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند در ده سال گذشته، می توان حدس زد که اکثر افراد برای وب گردی در سایت های مختلف از این دستگاه ها که دسترسی راحت تری دارند استفاده می کنند. پس سایت هایی که در گذشته طراحی مختص به صفحه نمایش گر لب تاب یا کامپیوتر داشتند در ارتباط گیری با مخاطب و کاربر دچار مشکل می شدند.
با توسعه پلتفرم های ریسپانسیو مشکل تمام سایت هایی که امکان دسترسی مخاطبان از طریق گوشی و تبلت را نداشتند به سادگی رفع کرد. امار ها نشان می دهد سایت هایی که به خاطر عدم ریسپانسیو بودن دچار مشکل ریزش کاربران شده بودند بعد از رفع مشکل و دسترسی کامل سایت شان به تمام دستگاه ها با اندازه صفحات گوناگون، ترافیک کاربر دلخواه را تجربه کرده اند.
پس به طور کلی می توان گفت طراحی سایت ریسپانسیو از ضروریات سایت داری محسوب می شود و اگر سایتی از این خصوصیت مهم محروم باشد هیچ شانسی برای پیشرفت و ارتقا در دنیای وب ندارد.

مزیت اصلی سایت های ریسپانسیو

۱۰ مزیت اصلی سایت های ریسپانسیو

  • مهم ترین طراحی پلتفرم های ریسپانسیو بهبود تجربه کاربری است که در دنیای وب گردی مهم ترین موضوع می باشد.
  • کاربران بدون هیج مشکلی و با هر دستگاهی که در اختیار دارند دسترسی بهینه و مورد قبولی روی سایت شما خواهند داشت.
  • با طراحی سایت به صورت واکنش گرا، قطعا بهترین رتبه بندی را در موتورهای جستجو گوگل به دست می اید که ارتقا رتبه سایت ترافیک کاربر و درامد مورد نظر را به همراه دارد.
  • از دیگر مزایای ریسپانسیو بودن سایت، نمایش مناسب و استاندارد سایت در تمام مرورگر های جدید و قدیمی است.
  • بهینه شدن هزینه ها و صرف اقتصادی بهتر نسبت به طراحی نسخه موبایل، زیرا در گذشته هر دو هزینه طراحی سایت و طراحی با ورژن موبایل ضروری بود اما با پلتفورم ریسپانسیو هزینه دوم حذف شده است.
  • افزایش پوشش دهی همه کاربران به خاطر افزایش قدرت سئو سایت (SEO) و ترافیک سایت
  • سایت ریسپانسیو با افزایش نرخ تبدیل موجب افزایش بازاریابی اینترنتی می شود. در واقع وقتی کاربران با توجه به کیفیت محتوای سایت و سئو وارد سایت شما می شوند اگر با تجربه نامطلوب عدم نمایش صحیح روبرو نشوند به احتمال زیاد افزایش نرخ تبدیل رخ داده و بازاریابی رونق پیدا می کند.
  • پویایی سایت های واکنش گرا نسبت به سایت های قدیمی باعث شده تا کلیه قسمت های سایت در ابعاد کوچکتر برای کاربران قابل نمایش باشد. در واقع تمام منو ها، محتواهای نوشتاری و تصاویر متناسب با دستگاه شما به یک قالب جدید واکنش داده و نمایش داده می شود.
  • از دیگر مزیت های سایت های ریسپانسیو این است که موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت می شوند. به این شکل که با کوچک شدن بخش های مختلف سایت، سرعت بارگیری و نمایش سایت افزایش پیدا می کند.‌
  • اخرین مزیت استفاده از پلتفورم های ریسپانسیو، پیشی گرفتن از رقبا در بازارهای اینترنتی است. با توجه به اینکه طراحی واکنش گرا به سرعت در حال پیش روی در دنیای طراحی سایت است، با طراحی سایت خود به شکل واکنش گرا می توانید از رقبای خود سبقت بگیرید.

اطمینان از واکنش گرایی سایت

اطمینان از واکنش گرایی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو نیاز به دانش کد نویسی دارد و کاربر معمولی قادر به انجام آن نخواهد بود. پس لازم است در زمان طراحی، ریسپانسیو بودن سایت را جز مهم ترین اولویت های سایت داری در نظر بگیریم و از آن مطمئن شویم.

  • وب‌سایت Am I Responsive: با مراجعه به این سایت و ورود ادرس سایت مورد نظر، در صورت ریسپانسیو بودن سایت چهار نسخه کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت نمایش داده می شود.
  • تغییر اندازۀ صفحه مرورگر: در ابتدا سایت مورد نظر خود را در لپ تاب و کامپیوتر باز کنید. مرورگر را از حالت تمام صفحه خارج کنید. حال عرض مرورگر را به دلخواه کم و زیاد کنید. در صورت ریسپانسیو بودن سایت، چیدمان و اندازه اجزا صفحه مطابق با تغییرات تطبیق داده می شود.

responsive

برای موفقیت در تمام کسب و کار های اینترنتی و رسیدن به اهداف مورد نظر، اولین قدم طراحی سایت به شکل ریسپانسیو است. در واقع می توان گفت این ویژگی مهم مربوط به سایت های حرفه ای و کار آمد است که موجب بهبود تجربه کاربری، ارتقا رتبه و سئو سایت در گوگل و صرفه جویی در وقت و هزینه ها می شود. برای دریافت مشاوره طراحی سایت با مهندس پویا قندی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.