انواع مشتری در کسب کار

انواع مشتری در کسب و کار

اینکه می گویند باید مشتری خود را در کسب و کارتان بشناسید، نکته بسیار مهمی است که با فروش و موفقیت شما ارتباط نزدیک دارد. درست است که مشتری، اصلی ترین دارایی های هر کسب و کاری است اما آیا همه افراد، یکسان هستند؟ آیا همه مشتری ها از نظر تجربه خرید با هم مشابه اند؟ چه چیزی می تواند مشتری کسب و کارها را از همدیگر متمایز سازد؟

منتور کسب و کار، مشاوران راه اندازی کسب و کار و مشاوران دیجیتال مارکتینگ، همگی بر این نظر هستند که زمانی یک کسب و کار به موفقیت می رسد که دقیقاً پرسونای مخاطب خود را تعریف کرده باشد. شناسایی انواع مشتری در کسب و کار، بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. قرار است شما محصول یا خدمات خود را بفروشید؛ وقتی نمی دانید که مشتری از شما چه می خواهد، چطور موفق می شوید؟

مسئله این است که پرسونای انواع مشتری در کسب و کار در نگاه اول می تواند یک ابزار برای فروش باشد، اما وقتی بیشتر فعالیت می کنید می بینید که ایجاد بینش درست برای مشتری ها، آنقدرها هم آسان نیست!! شما باید در تدوین استراتژی بازاریابی و فروش، از ابزارهایی استفاده کنید که منجر به وفاداری مشتری ها شود. این برنامه نیاز به تمرکز و دقت و تلاش زیادی دارد.

مقاله پیشنهادی : سامانه ارتباط با مشتری CRM

توسعه فناور پویا فراز

برای جذب انواع مشتری در کسب و کار چه کنیم؟

اگر صاحب کسب و کار هستید باید برای جذب مشتری تلاش کنید. اینکه چطور عمل کنید، به موفقیت و یا شکست شما کمک می کند. اقدام نادرست، مشتری را از شما دور می کند. حرکت طبق استراتژی ها به روز، مشتریان بیشتری را به سمت شما هدایت می کند. این وظیفه شماست که با تقویت رابطه صمیمانه با مشتری، او را نزد خود نگه دارید. افرادی که به عنوان منتور کسب و کار فعالیت می کنند، راهنمای مسیرتان هستند تا در هر مرحله از فروش، برخورد درستی با مشتری ها داشته باشید.

نیازهای مشتریان خود را درک کنید. برای آنها شخصیت قائل شوید و به خواسته هایشان احترام بگذارید. مشتری های شما می خواهند مطمئن شوند که محصولات یا خدمات شما مشکلات آنها را رفع می کند یا نیازهایشان را پاسخ می دهد. سعی کنید اعتماد ایجاد کنید و با آنها صمیمی باشید.

باید بدانید وقتی مشتریانتان بیشتر و بیشتر می شوند، شاید مشکلاتی را مشاهده کنید. علت این اتفاق این است که انواع مشتری در کسب و کارتان وارد می شوند که هر کدام، سلیقه ها، نیازها و خواسته های متنوعی دارند. شناسایی مشتری ها می تواند به شما کمک کند تا نحوه درست برخورد با آنها را بدانید. اگر نیاز دارید از منتور کسب و کار کمک بگیرید.

جذب انواع مشتری در کسب و کار

انواع مشتری در کسب و کار بر اساس شخصیت شناسی

1-مشتری های جدید

مشتریان جدید کسانی هستند که به تازگی برای اولین بار به پایگاه مشتریان شما ملحق شده اند. هنگامی که یک مشتری جدید اولین خرید خود را انجام می دهد، در این شرایط، مشتری تمایل زیادی به دریافت پیام از سوی شما دارد. بنابراین سعی کنید که از هر ابزار تماسی، نهایت استفاده را ببرید.

2-مشتریان بالقوه

مشتریان بالقوه معمولاً به عنوان “مشتری نظاره گر” یا “مشتری رهگذر” شناخته می شوند و هنوز در واقع “مشتری” نیستند. این نوع مشتری ها در حال جمع آوری اطلاعات و بررسی گزینه های خود، قبل از تصمیم گیری برای خرید، هستند. از آنجایی که آنها هنوز خریدی انجام نداده اند، در وسط قیف فروش قرار می گیرند.

3-مشتریان هیجانی

این نوع مشتریان، افرادی هستند که در خرید خود، بیشتری میزان هیجان و احساسات را دارند. این مشتری ها همیشه خرید لحظه ای انجام می دهند و برای این کار، فوری تصمیم گیری می کنند. مشتریان هیجانی معمولاً هیچ تحقیقی برای خریدشان ندارند و اغلب وقتی خلق و خوی آنها مناسب تر است، خرید می کنند.

4-مشتریان تخفیفی

مشتریان تخفیفی، درست نقطه مقابل مشتریان هیجانی هستند. مشتریان تخفیفی، زمان زیادی را صرف می کنند تا اجناس تخفیف دار را پیدا کنند. این مشتری ها از پرداخت کل پول کالا خودداری می کنند و همیشه به دنبال تخفیف گرفتن هستند.

5- مشتریان عصبانی

کسب و کار شما هر چه که باشد، ورود مشتریان عصبانی، اجتناب ناپذیر است. در حالی که ممکن است رسیدگی به این نوع مشتری ها دشوار باشد، اما مشتریان ناراضی، منبع ارزشمندی برای بازخورد از یک کسب و کار هستند. در واقع شما می توانید آنها را مانند یک هدیه در نظر بگیرید. هنگامی که رفتار این مشتری ها به درستی مدیریت شود، شکایات شان می تواند نقص های اساسی در محصول، خدمات یا فرآیندهای فعالیت شما را آشکار کند. به یاد داشته باشید که مشتریان عصبانی، به دلیلی نا امید هستند. ارائه خدمات خوب به مشتریان و رفع مشکل آنها می تواند مشتریان عصبانی را به بزرگترین طرفداران شما تبدیل کند.

6- مشتریان وفادار

مشتریان وفادار، “جایزه طلایی” برای هر کسب و کار هستند. آنها عاشق شرکت و محصول شما هستند، هر ساله خریدهای تکراری انجام می دهند و اگر خوش شانس باشید، همچنان حامیان وفادار برندتان هستند، که در هر فرصتی، تجربه مثبت خود را به اشتراک می گذارند. می بینید که انواع مشتری در کسب و کار، راه حل خاص خودش را طلب می کند. بهترین کار این است که از تیم مشاوره فروش و منتور کسب و کار کمک بگیرید تا در برابر حجم زیادی از مشتری ها با هر نوع سلیقه، موفق عمل کنید.

بیشتر بخوانید: انواع کسب و کار

مشتری در کسب و کار

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.