انواع کسب و کار

انواع کسب و کار

ساختار انواع کسب و کار به این اشاره دارد که چگونه یک تیم، فرد یا یک شرکت می خواهد خود را به صورت قانونی در یک صنعت یا بازار به مخاطبان بشناساند. در واقع، نوع راه‌ اندازی کسب و کار است که اجازه می‌دهد بتوانید فعالیت ‌هایی را به‌ عنوان یک نهاد یا شرکت، پس از تأسیس انجام دهید. فعالیت ها می تواند بسیار محدود یا بسیار گسترده باشد.

تصمیم گیری در مورد یک ساختار کسب و کار، مهمترین عاملی است که افراد برای راه اندازی یک شرکت تجاری باید انجام دهند. قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار انواع کسب و کار قانونی، عوامل متعددی را باید بررسی کنید. مثلاً نوع یا ماهیت کسب و کار، پیچیدگی آن شغل، سرمایه گذاری مورد نیاز، مسئولیت های موجود، گزینه های مالیاتی و سایر تشریفات قانونی اهمیت دارند. منتور کسب و کار، مهم ترین فردی است که به عنوان یک راهنما می تواند در این مسیر در کنارتان باشد.

مقاله پیشنهادی : راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

توسعه فناور پویا فراز

چطور بدانیم کدامیک از انواع کسب و کار برای ما مناسب است؟

اولین کاری که کارآفرینان باید انجام دهند این است که تصمیم بگیرند به چه نوع ساختاری از انواع کسب و کار نیاز دارند. انتخاب ساختار به این بستگی دارد که این افراد می خواهند شرکتشان چگونه ظاهر شود، چگونه می خواهند کار کنند و توسط چند نفر، اداره می شود؛ مقدار بودجه مالی و نوع سرمایه گذاری ها و همه هزینه های مربوطه در طول زمان باید ارزیابی و به دقت نوشته شود.

بر اساس همه عوامل موجود، افراد مشتاق به راه اندازی کسب و کار، ساختار مورد نظر خود را تعیین کرده و فعالیت های بعدی خود را مطابق با آن برنامه ریزی می کنند. عملیات مربوط به ثبت کسب و کار، أخذ مجوزها، مقررات قانونی، همه به نوع کسب و کار بستگی دارد.

اگر شما هم به فکر راه اندازی یک شغل برای خود هستید، می خواهید اینترنتی کار کنید یا نمایندگی یک شرکت را بر عهده بگیرید، اکنون باید برنامه ریزی کنید. بهتر است از یک منتور کسب و کار کمک بگیرید تا این مسیر را برایتان شفاف سازی کند.

انواع ساختار کسب و کار

انواع ساختار کسب و کار

1-کسب و کار شخصی یا “مالکیت انحصاری”

زمانی که یک شخص، تنها مالک یک کسب و کار باشد، ساختار آن شغل را “مالکیت انفرادی” می نامند. این، یک راه اندازی کسب و کار ساده و کم هزینه است که در آن، مالک، تنها مسئول کارهای روزانه کسب و کار خواهد بود. در این نوع، کسب و کار به عنوان یک نهاد جداگانه در نظر گرفته نمی شود. بنابراین، درآمدها و بدهی ها در حساب های شخصی همان فرد قرار می گیرد. افراد خوداشتغال، فریلنسرها و مغازه دارها جزو این دسته هستند.

2-کسب و کار مشارکتی

هنگامی که دو یا چند نفر، صاحب یک نهاد تجاری هستند، به آن “سرمایه گذاری شراکتی” یا “مشارکتی” گفته می شود. این نوع کسب و کار، شبیه به مالکیت انفرادی است، زیرا واحد تجاری، شناسایی جداگانه ای در بازار ندارد. در عوض، خود نام شرکت و مالکان، به عنوان واحدهای فعال در نظر گرفته می شوند. کسب و کار مشارکتی، یک ساختار تجاری است که در آن هر مالک، به طور فعال در عملیات تجاری روزانه شرکت می کند. شرکا، همه تصمیمات مربوط به رشد و گسترش کسب و کار را به صورت جمعی می گیرند. به علاوه، درآمدها و بدهی ها به طور مساوی بین همه شرکا تقسیم می شود.

3-کسب و کار شرکتی سهامی عام و سهامی خاص

این ساختار تجاری، مالکان شرکت و نهادها را به عنوان دو واحد مجزا می شناسد. این یک شکل پیچیده از انواع کسب و کار است، اما شرکت های بزرگ ترجیح می دهند به عنوان شرکت سهامی عام یا شرکت سهامی خاص فعالیت کنند. هر کدام از این دو کسب و کار، دارای قوانین کلی و جزئی زیادی هستند. مدیران یا مشاوران ثبت شرکت باید بر این روندها نظارت داشته باشند. در ابتدا بهتر است یک منتور کسب و کار، شما را راهنمایی کند.

4- شرکت با مسئولیت محدود یا (LLC)

LLC نوعی از کسب و کار است که ویژگی های کسب و کارهای مشارکتی و شرکت سهامی را ادغام می کند. درآمدها و سود و زیان به طور مساوی بین سهامداران، به ازای سهم آنها از سرمایه گذاری، توزیع می شود. این نوع کسب و کار برای استارت اپ ها که دارای اعضای محدود هستند و سرمایه کمتری دارند، بسیار مناسب تر است.

شروع کسب و کار

قبل از شروع کسب و کار، این نکات را در نظر بگیرید:

کارآفرینان باید قبل از تصمیم گیری در مورد ساختار کسب و کار خود، برخی از پارامترهای مهم را در نظر بگیرند. ابتدا باید نوع و ماهیت کسب و کار خود را مشخص کرده و ساختار را بر اساس آن انتخاب کنید. داشتن یک ساختار هماهنگ، بر اساس ماهیت کسب و کار، به اجرای روان آن کمک می کند و عملیات روزانه بهتر انجام می گیرد.

مقررات، تشریفات و مجوزهای شروع کسب و کارها با پیچیدگی های زیادی همراه است. از این رو، مشاوران کسب و کارها، منتور کسب و کار، پیچیدگی های موجود را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که مدیران شرکت ها کدام ساختار را انتخاب کنند. نحوه توزیع بدهی ها و درآمدها، بخش مالیات، سود و زیان، سرمایه جاری و …، اهمیت دارند.

هیچ قانون ثابت و معینی وجود ندارد که یک کسب و کار را محدود کند. ایده های زیادی برای توسعه یک شرکت وجود دارد. همه اینها طبق شرایط و ضوابط تعیین می شوند. چون نیازهای افراد و مشتریان در جامعه متغیر هستند، شرکت ها و کسب و کارها باید بر همان اساس، محصولات و خدمات خود را ارائه بدهند. منتور کسب و کار، یک راهنمای باتجربه است که مدیران مشاغل را در هر مسیر پیشرفت، همراهی می کند.

مقاله پیشنهادی: انواع مشتری در کسب و کار

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.